söndag 2 september 2012

Fruktansvärd historia om kärleken till sin hund

Fick höra något som gjorde mig totalt illa till mods igår, och det gick upp för mig att alla har inte samma syn på sin relation till hund, som jag har. Vad jag fick höra var en person som med sina tre första hundar haft fina framgångar på lydnadsplanen. Alla tre hundar var uppe i elitklass innan de uppnått en ålder av tre år. När personen sedan fick sin fjärde hund - av samma ras som de andra tre - så kom motgångarna. Det gick inte ens att få ett första pris i ettan, trots att hon tränade denna hund på samma sätt som de andra, som gått så bra. Men här tog det stopp, då hunden inte alls bjöd in till samarbete som de andra gjort. När hunden fyllt tre år blev den avlivad.

För mig är det är helt overkligt, och fruktansvärt svårt att förstå. Folk som bygger kärleken till sin hund på framgångar på tävlingsbanan, är riktiga sluskar enligt mig. Framgångar är en bonus, som man självklart ska glädjas åt, men det ska ALDRIG vara grunden.

Hur kan man då ta bort sin hund bara för att den inte presterar som man vill? Antagligen får självförtroendet sig en sjujäkla törn, eftersom man säkerligen alltid fått höra att man är grymt duktig på att träna hund. Men när man får en hund man bara inte lyckas med, så uteblir berömmet och helt plötsligt kanske man inte var så duktig som man trodde?

Jag har funderat på den här berättelsen sedan jag fick höra den igår och jag kan stolt säga att jag är den totalta MOTSATSEN! Mamma påminde mig igår om att jag verkligen är helt tvärtom. När vi sålde min ponny (jag var 14 år) så fick jag låna Kurir - min älskade häst - under ett år. När det året var slut, skulle en annan tjej ha honom och vi började leta efter en annan häst. Kurir hade för korta ben, för små gångarter, för kort kropp... Men han hade ett hjärta av guld, och jag kan med säkerhet säga att det inte finns många hästar som är som han. Men han skulle vidare till någon annan och vi satt hemma och tittade på OTROLIGT fina hästar, som jag antagligen skulle kunna komma hur långt som helst med. Men oavsett hur fina och perfekta dom var, var det Kurir jag ville ha. Konstigt tyckte nog många, men vi köpte Kurir och jag har aldrig ångrat mig en sekund. Jag kämpade med honom och vi kom långt upp i klasserna i dressyren! Inte gratis, inte utan svett, men med en kärlek som är obeskrivlig genom hela resan!
Hade jag varit som personen ovan hade Charlies liv slutat för länge sedan, och jag hade nog köpt flera hundar efter det. Resan med Charlie har vissa perioder varit skit tuff. Det är inget jag någonsin stuckit under stol med. Jag har nog aldrig kämpat så mycket med något, som med denna lilla hund. Men kärleken jag har till honom är obeskrivlig. Han är verkligen mitt allt, och känslan när vi är i symbios är det häftigaste jag vet!

Att träna hund är det roligaste jag vet. Och det som driver mig är den där känslan jag får i kroppen när samarbetet är på topp! Jag älskar det helt enkelt, och det är verkligen som en drog för min kropp. Det är därför jag alltid hävdar att känslan är den viktigaste, för det är det enda som räknas för mig. Helt enkelt för att det är därför jag tränar, för att få uppleva den där underbara känslan!

I min blogg får man läsa om både framsidan och baksidan, jag skriver inte bara om allt som går bra, utan även när det går dåligt. Och jag har insett att vissa tror att jag inte tycker om min hund när jag skriver om något som gått dåligt. Jag har inte fattat detta, för i min värld existerar inget sådant! Men nu är jag medveten om det, och får nog tänka på det framöver.

Jag hoppas att ALLA som läser detta också känner avsky mot personer som ovan, och att ni som jag, är motsatsen till detta. Och att ni älskar era hundar lika mycket varje dag, oavsett om det gått bra eller dåligt på tävlingsbanan. Om inte så får ni gärna hålla er borta från mig, tack!

8 kommentarer:

  1. Ja, usch.. hur kan man göra så med en hund...

    Jag har en otroligt kämpig hund men så fort hon gör lilla minsta framsteg så hoppar man av glädjen =)


    Fin blogg du har =) =) =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är helt ofattbart!
      Hihi jag man får alltid glädjas åt alla små framsteg :)

      Radera
  2. Jag blir mest glad över det du skriver efter att du berättar om hunden som "inte höll måttet" - om Kurir och om ditt förhållande till Charlie :)

    Som uppfödare skulle jag fundera mer än en gång på om en sådan hund som du beskriver först skulle gå vidare i avel - kanske hade han inte riktigt rätt mentalitet för att göra det även om han skulle gå att komma längre med om man gjorde lite annorlunda än med de andra. Så kan det vara, hundar är olika. Frågan om vad som är rastypiskt måste alltid finnas med och mentaliteten går i arv. Det är oerhört viktigt att den rastypiska mentaliteten bevaras, annars blir det bara ett skal kvar... Men inte skulle jag avliva hunden trots det!!

    Om jag kände att jag och hunden inte fungerade bra ihop skulle jag däremot fundera på om den kan få ett bättre liv framöver hos någon annan, som bättre uppskattar den som den hund den är och inte är missnöjd med vad den inte är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han är det bästa jag har, min lille welshtok!

      Håller med, är man missnöjd kan man ju omplacera hunden, men att avliva är ju helt absurt...

      Radera
  3. Visst är det hemskt med sånna människor! Jag skrev ju ett inlägg på min blogg som heter "Liam, min Liam" som handlar om vår relation. Liam har inte några speciellt fina meriter, iallefall inte om man frågar bruksfolket, men jag sjuke aldrig vilja byta bort honom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, jag gillade det inlägget skarpt :)

      Radera
  4. Vilket bra inlägg! Har en hund som fick diagnosen spondylos som 3-åring. Någon vecka eller månad efter diagnosen stötte jag på en tjej som berättade vilka hundar hon hade. En av dem hade hon lämnat till sina föräldrar, för "hör och häpna - hunden hade ju tragiskt nog fått spondylos redan som 3-åring". Höll på att tuppa av då. Jag har bara EN hund, och han har spondylos, men ALDRIG I LIVET skulle jag ge bort honom. Vi får anpassa oss efter diagnosen istället. Han är min vän, inte mitt träningsredskap.

    SvaraRadera
  5. Fruktansvärt att det finns människor som resonerar på det sättet!

    Jag har själv en hund som jag fått kämpa massor med och jag är så tacksam för det för herregud vad jag har lärt mig mycket tack vare henne.

    För bara några veckor sedan fick min hund diagnosen Spondylos och det känns såklart väldigt jobbigt med tanke på att vi har ett så aktivt liv men inte skulle jag ta bort henne eller omplacera henne för det. Aldrig! Precis som Petra här ovanför skriver så får vi anpassa oss efter diagnosen och jobba runt den.

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!