måndag 7 maj 2012

En hel bana agility utan disk

Idag var det sista kurstillfället på agilitykursen vi gått på Hundakademin. Idag fick vi leka lite tävling då vi byggde en hoppbana, vi gick banvandring och sedan fick vi köra igenom banan en och en utan att ha provat något på den innan.

Charlie var jätte duktig och vi fick ett bra flyt i banan. Det var första gången vi körde en bana utan att ha testat någon kombination i den innan. Och det gick ju fint så det bådar ju gott inför framtiden. Han lyssnar bra på mig och han håller ett bra tempo. Han idiotkör inte längre, utan han är mer noggrann med att faktiskt lyssna på vart han ska ta vägen. Det drar ner lite på tempot, men att få igång den här hunden är inga problem så det ordnar vi lätt till framöver.

Dagens bana

För att träna så lite som vi gör tycker jag det är helt otroligt vad vi utvecklats under denna kursen. Vi har tränat några gånger denna våren, men det är ju bara en fjärt i havet. Nu var det två veckor sedan vi körde sist och han är ändå så duktig.



Vi fick diplom och Charlie fick ett kex av instruktör Emma. Han som ALLTID är världens kinkigaste SLUKADE kexed med rosett och allt. Så Emma fick slita ut snöret ur munnen på honom. Haha, vad hände där liksom?!

Mest nöjd är jag trots allt över att han kan vara lös bland alla andra hundar. Han var så nära att få tokfnatt några gånger men lyssnade direkt på mitt "nej" och släppte det och kom till mig istället. Han fick även träna mycket på att bara vara, något som inte är hans starka sida precis. Han försökte komma undan genom att lägga sig på rygg och spela ursöt, eftersom att det ALLTID ger uppmärksamhet. Men den fräcka gick jag inte på och sedan låg han fint, trots lösa hundar som gick otroligt nära - till och med luktade på honom - men han reste sig inte upp. Fy fan vad bra!

1 kommentar:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!