torsdag 31 maj 2012

Filmsnutt på rutan och utskälld av barn

Planen idag var att på eftermiddagen åka till Tuve för en promenad vid 4H-gården, med förhoppningen om att få se lite olika djur i hagarna. Sånt tycker jag är barnsligt trevligt. Och när vi ändå skulle ut och åka så tog vi vägen förbi Båtakuten där Daniel stod och grejjade med båten. Någonting är monterat på båten som tydligen gör den jävligt häftig!

Den här lilla saken haft lyft upp båten ur vattnet, rejält ska de va!

Nu var jag kanske inte så smart då jag gjorde denna trippen i rusningstrafik. Så att åka från detta ställe till Tuve hade väl tagit mig en evighet. Så idén fick dumpas i diket och vi körde hem husse och tog ett träningspass på gräsplan istället.

Hann väl göra ca 5 rutskick innan det kommer en flock på 6 barn framspringande. Och jag orkar bara inte med dom! Föräldrarna sitter typ 100 meter bort och låter sina ungar springa i en rasade fart mot en främmande hund, idioter. Ena barnet säger att dom ska sitta där vi är och vill att vi ska visa upp vad vi kan - tydligen är jag barnpassare. Jag svarar med att det vill vi inte och att vi vill vara ifred. Kommer inte ihåg allt vi sa men tillslut går dom, men en tjej stannar kvar och skäller ut mig. Haha, vilken tuff 6-7 åring. Tyvärr bet det inte särskilt bra på mig så jag var lika sur tillbaka. Hon springer mot sina föräldrar och skriker om hur dum tjejen med hunden är. Vi fortsätter träna och ni ska inte tro att dom gav sig. Dom kom naturligtvis igen och då avbröt jag rutan och jobbade fotgående för att ge Charlie en uppgift han behärskar med 6 hysteriska barn efter sig. Dom gick ca 2 meter bakom oss i fotgåendet och Charlie jobbade så jävla fint trots ungarnas skrik där bakom. Men nu sa jag ifrån ordentligt för jag blir så jävla trött. Det hände varje gång att vi ska underhålla någons ungar och jag har inte lust med det!

Jag är nog känd som den största BITCHEN med hund i det här området. Min hund är den enda som inte hälsar på alla hundar vi möter på promenad och han är ingen leksak för alla barn.

Men tillbaks till träningen. Rutan går nåt så bra alltså. Han har verkligen förstått att man ska innanför de där 4 konerna nu. Idag tog jag verkligen tag i hur man går in i rutan, alltså framifrån, och det gjorde jag på ett mycket enkelt sätt. Sa "nej" när han försökte gå in från höger, dirigerade honom och belönade när han gjorde rätt. Tydlighet regerar. Sedan satt alla skick klockrent rakt in. Kunde idag byta håll hela tiden samt ändrade avståndet. Men varje gång tar han sig in i rutan. Lär honom också att om jag är tyst så är han fel, där jag fått inspiration från Jeanette. Kolla in hennes blogg och filmen när hon tränar rutan med sin hund. När hon är tyst så söker han position, precis så vill jag ha det. Charlie har redan förstått det, så är jag tyst så står han still någon sekund men sedan söker han rätt position. Vi har inte kommit lika långt som Jeanette,Charlie letar inte precis på mittpunkten, men han söker sig innanför konerna om han hamnat utanför.




Körde även lite inkallning med längre avstånd som i tvåan. Längre avstånd ger högre tempo, vilket ger en svårare ingång om man har en hund som inte förstår att man måste börja bromsa några meter innan man tänkt att stanna. Men efter en påminnelse om just detta gjorde han riktigt fina ingångar.

När lydnadsträningen var avklarad gick vi mot Sörhallsberget. Tanken var att den lille skulle få gå med lite motstånd för att få jobba med ryggen och bakbenen. Så han hade sin sele på sig och jag la på lite motstånd och tänkte att det kan väl inte vara så svårt att få honom att fatta att han ska dra lite. Men se det va det! Så fort han fick lite tryck i linan så började han SÖKA. Sele + drag = sök för den lille. Så detta får vi prova med lite assistans från Husse för jag klarade inte av att förklara det själv idag. Men lite bus över stock och sten blev det, så lite fick väl ryggen arbeta.

3 kommentarer:

  1. Ser verkligen supersnyggt ut, Charlie får lära Pelle det där någon dag!

    Sörhallsberget fick ett besök av oss också idag, fast vi var nog där lite innan er :)

    SvaraRadera
  2. Tyvärr är världen full av idiotföräldrar och deras avkommor (avlesförbud?), men det är bra att du står på dig! You go biatch ;)

    SvaraRadera
  3. Kul att vi kunde inspirera lite :)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!