tisdag 29 maj 2012

Nya moment

Idag har jag haft ett jätte bra träningspass på GMBK med Boel och Hanna. Började med platsliggning där jag lämnade den lille på lite för långt avstånd - ca 30 meter - och fick ett ljud. Men jag stod lugnt kvar och han blev tyst. Han la ner hakan i backen tillslut och det är ett gott tecken. Det var första gången jag lämnade mer än 15 meter på väldigt länge så jag är ändå nöjd. Ska ta tag i avståndsträningen rejält nu framöver, har tänkt att 30 meter ska kännas som nära :)

Tränade sedan på tvåans hopp. Något vi aldrig tränat på tidigare. Testade av det några gånger för att se vart jag skulle stöta på problem. Det visade sig att våran svårighet var att sätta sig på "sitt" på avstånd. Han hoppar ut fint, får bra avstånd från hindret men sedan sätter han sig inte. Han står och tittar på mig som han aldrig hört ordet "sitt" förut. Återhoppet är sedan inga problem alls.


Efter lite vila tog vi oss an rutan. Idag presenterade jag inte rutan en gång i början, utan han fick börja själv direkt. Det var svårt, men han hittar rutan! Hans hjärna går på högvarv och jag fick dirigera honom mycket mer idag än igår. Men just nu tränar vi bara att han ska in mellan de fyra konerna, och det lyckas vi med varje gång. Körde i två omgångar, från olika håll, och på sista omgången gjorde han några perfekta skick på raken.

Den lille hade små djävulshorn i pannan idag och jag fick ha två utvecklingssamtal med honom då han bestämde sig för att springa efter Isa. Synd bara att hans matte är en bitch som numera inte längre är rädd för att säga till honom bland folk. Han behöver det, för ibland är han så nonchalant och kaxig så en tusendel vore nog. Är så himla nöjd över att jag inte blir stressad av hans beteende längre. Utan jag behåller lunget och tar tag i problemet, utan att bli hysterisk och tycka att det är pinsamt, som jag kunde tycka tidigare.

BÄST idag var fotgåendet. Vi har ju bara tränat med koppel hur länge som helst nu, men idag gick det lika bra att köra utan. Det är så himla kul att träna fotgåendet då vi bara petar på detaljer, vilket jag älskar! Ska försöka lägga på rejält mer störningsträning framöver för att säkra upp mot oväntade händelser också.

2 kommentarer:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!