lördag 5 maj 2012

Tydlighet regerar!

Vi började fredagens träningspass med att köra igenom ettan med kommendering, för att få ett utgångsläge och se vad som funkar och inte funkar. Rose, Jeanette och Hanna tittade på, vilket skapade tävlingsnervositet hos mig. Det gick okej, men inte klockrent.

Jag och Hanna växlade och körde en grej var medans den andra hunden fick vila. Så när det var dags för vår omgång nr 2 körde vi linförighet med störning för att få honom att jobba på kontakten. Rose stod i mitten med en pip-leksak och vi gick runt. Charlie jobbade skit bra, han tyckte det var riktigt svårt, men han använde hjärnan och försökte.

Sedan tog vi tag i gruppmomentet. Charlie fick köra hakan i backen oavsett vad de andra gjorde - sitt i grupp eller platsliggning - och jag fick påminna honom ett par gånger om att hakan ska vara kvar i backen. Mot slutet - han fick ligga länge - låg han super fint och klarade svåra störningar. Det känns som att helgens tävlingsmiss på platsen var en tillfällighet då han inte hade en tanke på att resa sig. Vad vi jobbar på är att kunna ligga hela platsen med hakan i backen.

Under en fikapaus diskuterades inlärningen av rutan, vilket vi sedan gick ut och provade. Charlie tyckte det var super kul och vi ska köra på detta viset då det känns helt rätt. Jag vill ha full förståelse för vad rutan innebär och vill inte ha en hund som letar godis eller leksak. Ska bli spännande att fortsätta med detta arbetssätt och jag tror det kommer bli väldigt bra i slutändan.


På kvällen bjöd Hanna och Lasse på jätte god mat och efter att vi ätit åkte Rose och Jeanette vidare mot andra äventyr. Tusen tack för att ni kom och för att ni lägger energi på att få ordning på oss :) Fick så mycket bra tips och det känns så rätt i hela kroppen att träna på detta sättet. Jag ska fortsätta jobba på våran relation så att den blir bättre och jag ska sluta tjata på min hund. "Relationen ska vara färdig innan man går in på plan" - citat av Jeanette Hedman - och ju mer ordning jag fått på våran relation ju lättare går allt på lydnadsplan. Jag har en lång väg kvar, även fast jag kommit en otroligt lång bit på väg jämfört med var vi var innan.

Jag och Hanna gjorde upp en game-plan för träningen vid dagens frukost och sedan gick vi ut och varvade hundarna på samma sätt som igår. Jag började med läggande under gång. Jag har problem med mina DK:n där, som jag gör för att jag inte litar på att han ska lägga sig. MEN han lägger sig, så jag måste bara sluta med det! Vi nötte läggandet och upptäckte att Charlie lättar lite på höger armbåge, vilket beror på att jag belönat fram detta. Så han ligger inte riktigt som jag vill. Förändrad belöningsplacering löste problemet och detta ska jag fortsätta med. Sedan måste jag träna längs med vattnet här och utnyttja skyltfönster för att kunna se om han lägger sig snabbt utan att jag tittar på honom. Så läggandet ska förbättras, men för ettan har vi ett klart godkänt läggande och det måste jag bara inse och lita på honom.

Fick gudomligt bra störningsträning idag då Lotta var med ut på planen. Hon var expert på att vara ivägen och det kan ju inte bli bättre än så. Om detta hade varit för ett år sedan hade jag inte ens kunnat få kontakt med min hund, om så Lotta hade varit inom 30 meters avstånd. Nu är hon precis ivägen och Charlie JOBBAR och LYSSNAR ändå. Jag är så sjukt nöjd!!!



Omgång två körde jag linförigheten. Körde med kortkoppel för att kunna stötta honom när han hamnade fel i position. Han jobbade jätte fint och positionen blev riktigt grym :) Ska fortsätta med kortkopplet för att enkelt kunna visa honom när han hamnar fel och självklart belöna när han gör rätt!

Två riktigt bra dagar där jag fått massiv med peppning. Jag måste börja inse att vi är mycket bättre än vad jag tror. Jag är så van vid att vi alltid är sämst, men nu måste jag bara släppa det och se skillnaden. Sedan jag träffade Rose för första gången är vi ett helt annat ekipage och nu ska jag släppa jante-lagen. Har tittat på alla filmer från helgen och vi är faktiskt RIKTIGT duktiga. Vi siktar framåt och vi får se hur långt vi tar oss. Men framför allt ska jag se till att lära mig så mycket som möjligt på vägen, och vi ska ha så jävla roligt.

Tydlighet regerar!

2 kommentarer:

  1. Härligt tänk! Ni är grymma och jag är säker på att ni kommer att komma långt! Kram! :)

    SvaraRadera
  2. Ni är så SJUKT duktiga, att jag blir alldeles lycklig bara av att få följa eran resa :)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!