onsdag 30 maj 2012

Privatlektion i agility

Har lärt mig mycket under en privatlektion i agility för Elin FahlgrenHundens Hus. Lektionen hölls i deras inomhuslokal. Är så nöjd med Charlie som orkar koncentrera sig på RÄTT saker trots mycket saker som är väldigt svåra för honom miljömässigt. Eller egentligen är jag mest stolt över mig själv som fått ordning på så mycket att han nu fixar det :)

Elin hade byggt en bana där hon först visade i vilken ordning jag skulle ta hindrena. Sedan fick jag banvandra och jag skulle få med minst 2 bakombyten + 2 framförbyten. Här fick en viss blondin problem. Det var precis detta Elin ville åt, att jag skulle få tänka själv och sedan skulle vi diskutera. Den vägen jag tillslut valde hade väl gått, men den Elin hade tänkt var självklart väldigt mycket bättre. Tanken med banan var att jag skulle få träna på byten alltså.

Jag har aldrig riktigt fått lära mig HUR man ska tänka med kroppen i agility. Vilket gjort att jag bara gjort det som känts bäst, för mig alltså, men det behöver ju inte vara bäst för Charlie. Och det har det inte varit. Så han har aldrig blivit förberedd under banans gång, vilket gör att man självklart förlorar massvis med tid. Elin fick ägna mycket tid åt att förklara olika saker för mig och sedan fick jag träna på HUR jag ska röra mig.



Grundtanken är att överkroppen är nutid, det visar alltså hunden vad den ska göra nu, medans underkroppen är framtid och visar vart vi ska till nästa hinder. Det här är super svårt, det är verkligen riktig kordinationsträning, och kordination är inte min starka sida. Speciellt inte när det ska gå fort och vara tydligt samtidigt! Jag hade tur idag då Charlie var rätt seg så jag behövde inte göra saker så fort, men trots det fick jag hjärnsläpp hur många gånger som helst.

Elin fick även gå igenom bakom- och framförbyten med mig. Jag trodde jag hade stenkoll på detta, men det visade sig att jag inte hade en aning. Tillslut åkte whiteboard tavlan fram för att få blondinen att fatta på riktigt! Så framförbyte är när man korsar hundens tänkta väg - den kommer alltså springa där efter mig - och bakombyte är när man korsar en väg som hunden redan tagit. För mig blev det hjärnsläpp när jag gjorde framförbyte fast ändå skickade hunden framför mig, men när man tänker på viset ovan så blir det ju glasklart.

En skön kommentar från Elin var: Han kan landa själv! Jag står helt enkelt kvar och väntar tills han landat efter varje hinder innan jag går vidare framåt. Så jag fick träna på att skicka över hinder och direkt förbereda nästa hinder, så att jag alltid ligger lite före min hund. Det här måste vi träna massor på. Charlie måste lära sig att bli trygg i att utföra saker trots att jag kanske springer åt andra hållet, och jag måste träna på att inte stå stilla som ett fån!

En helt ny värld inom agilityn har öppnat sig och nu gäller det att träna! Inom två veckor ska vi göra två tävlingar så nu måste jag verkligen ta tag i träningen. Nu har jag fått riktigt bra grejer att träna på, så nu är det bara att köra. Hur svårt kan de va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!