måndag 18 mars 2013

Träningsläger för hundnördar - att inte kunna belöna

Jag och Charlie var först ut i denna omgång av Träningsläger för hundnördar. Vi fick gå ett annorlunda fritt följ i nästan 14 minuter, utan belöning. Vi fick prova på både skenmarsch, läggande under språngmarsch, inkallning upp på läktaren, fotgående ner för läktaren. Jag fick bevisat för mig att min hund har en sida jag inte sett. Han är en arbetsmaskin som tycker att den bästa belöningen är arbetet i sig.
Vid pass nr 2 - som var allra sist på kvällen, vilket innebär att Charlie borde varit trött - fick jag hjälp med apporteringen. Då RÅKADE jag säga "braaa" med lite ljus röst, vilket Charlie gick igång på så mycket att han fick gå ett fritt följ i 9 minuter innan den nästan obefintliga belöningen gick ur kroppen på honom. 

Han tycker alltså träningen är så rolig, att belöningen är att få arbeta. Jag kan inte ens börja le under träningen, för han drar igång på en gång. Ett lyxproblem egentligen, men faktiskt riktigt svårtränat. Främst då det sitter så djupt i en att belöna med leksak eller godis, och nu ska jag bara belöna med mer arbete eller med ett leende. Charlie har under hela helgen inte fått en godisbit eller en lekstund med en leksak, och han har inte önskat det heller. Det är så häftigt att det är lite svårt att greppa. 

Här kommer en liten snutt på slutet på fotgåendet inför dagens apporteringspass på söndagen. Framöver kommer all träning att starta med LÅNGA fria följ för att ladda ur den lille welshkroppen. 


Kan rekommendera er att hålla koll ute i kanten på bloggen, och läsa om mina lägerkompisar när de skriver i sina bloggar. Ebba var med för första gången och som jag sa till henne på lördagsmorgonen "idag är starten på ditt och Pelles nya liv". De klarade av helt extrema störningar, och Ebba fick en hund som ser upp till sin matte. Matilda som visade upp ett fotgående som gav mig gåshud, och som fick till grymma lägganden när hon litade på sin magkänsla. Hanna hittade känslan genom "sträck och andasövning" och levererade ett zäta utan dess like. Cecilia som arbetade med känslan, och fick se vad mycket hennes hundar kan, och det är inte lite kan jag lova. Jeanette som körde fjärren bakom ett skynke - så coolt - och klarade sig med bravur genom elitprogrammet och jävliga träningskompisar som försvårade programmet avsevärt, och detta utan träning. Caroline som var ny i gänget och visade upp ett lugn som jag är så imponerad av. Strong tjej som nådde nya höjder med sin hund! 

Det kommer mer från lägret i veckan! 

2 kommentarer:

  1. Jäääklar vad grymma ni ÄR!! Verkar som ni har riktigt kul och utvecklas enormt! Tar ni in nya nördmedlemmar nångång så står jag först i kön! :D

    SvaraRadera
  2. Verkar ju hur roligt som helst! :D Vart var det lägret?

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!