söndag 29 maj 2011

Jädrar det gick inte idag heller!

Idag var det dags för tävling igen - lika bra att ösa på nu när jag vågat mig ut - och den hölls på Ale BK. Vid lottningen drog jag spiken - vilket var precis vad jag ville -, jag startade alltså först.

Appellplanen var som en stor vattenpöl... Och då jag har en hund som hatar att gå genom vatten - han går alltid runt pölar - så visste jag inte om han skulle lägga sig. Men platsen gick bra, han skällde en gång och det var ett sånt där nervöst skall men han låg kvar fint. Hade tur för i våran grupp låg alla kvar medans det i andra gruppen var mycket problem och dom fick lägga om 2 ggr.

Sedan var det då våran tur. Koncentationen var problemet även idag - inte så konstigt då det bara gått en dag sedan sist. Linförigheten gick bättre idag och betyget var något högre, men här är jag jätte nöjd. På alla raksträckor går han riktigt bra - vilket är det vi tränat sista tiden - så nu ska vi även träna på att svänga och att stanna :) Och att han gick genom alla pölar och inte tog en omväg är jag grymt nöjd med!

Nollade sedan ställandet då han låste sig precis innan. Tävlingsledaren bad alla innan att ingen skulle gå ned i slänten utan publiken fick stå på alla andra ställen, men det var en som inte lyssnade utan gick och satte sig mitt i slänten preics innan vårat ställande. Det är ju det vi har svårast för, en person som gör något avvikande... Sånt måste vi träna mer på så att det inte stör oss så!!

Domaren pratade med mig efteråt och hans första fråga var: Är du nervös?!
Han tyckte jag såg stel ut och han sa att jag skulle ta djupa andetag innan jag gick in och mellan varje moment. Han läste oss väldigt bra och sa att han trodde att min nervositet ökade Charlies koncentrationsproblem - mitt i prick. Han sa även att om vi bara får till lite mer fokus så kommer vi fixa det och att jag hade en väldigt glad hund.



Platsliggning - 8, ett skall

Tandvisning - 10

Linförighet - 6,5 Nosar, växlar position, dk, sackar

Läggande - 8, sackar, dk

Inkallning - 9, snett sättande

Ställande - 0, går inte med, startar ej, dk

Apportering - 5,5 Förare riktar in apport, hunden nosar på apporten

Hopp över hinder - 7, snett sättande, dk

Helhetsintryck - 7, nervös förare, okoncentrerad hund men glad!

Ett tredje pris även idag, dock 5 p bättre än i fredags :)

Jag har lärt mig sjukt mycket på detta och är så glad att jag vågade!!!
Nu tränar vi vidare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!