tisdag 24 maj 2011

Träningstävling med en touch av Charlieness!

Igår hade vi träningstävling på kursen. Det började illa för oss då Charlie var halt när jag tog ut han ur bilen. Gick en stund på gräsmattan och det försvann, men så fort han gick på grus kom det tillbaka.

Vid lottningen fick vi sista startnumret och min tanke var endast att vara med på platsen. Men hältan försvann och domare + TL + skrivare lovade att bryta mig om de såg att han haltade något.

Platsliggning - han låg stabilt men var något orolig då det var en schäfer som tränade framåtsändande precis bakom. Det kom ett skall vilket tydligt visar att han tyckte situationen var svår.

Tandvisning - gick riktigt bra. Han satt kvar men drog bak huvudet några centimeter.

Sedan vart det lite väntan. Inann det var våran tur laddade jag upp med kattmat. Vi fick en tuff start då Charlie låste sig på en pudel som gick förbi, men han släppte det när vi gått någon meter.

Linförighet - övertänd till tusen. Våran bästa linförighet med kommendering, då han inte påverkades av den. Detaljerna är inte värst bra men vi tar en sak i taget. Några skall pga övertändningen! Fick kommentaren att jag måste gå lite snabbare vilket man tydligt ser på filmen är helt rätt.

Läggande - bra läggande. Skall och nosar.

Inkallning - grym fart, men glömmer att stanna! Är på väg till kattmaten men kommer på sig själv, och får göra en 360 för att hamna rätt :)

Ställande - stannar inte! Får visa med handen.

Apportering - gör det jätte bra. Fick något avdrag för ngt tugg.

Hopp över hinder - här syns det tydligt att jag tappat honom. Han låser sig på en hund som sitter bara några meter ifrån och klättrar över sin förare. När han väl hoppar kommer ett skall och ingången går inte alls. Enligt domaren var störningen väldigt svår och jag skulle inte haka upp mig på det!



JAG ÄR SÅ HIMLA NÖJD! Vi har en lång väg kvar men attans vilka framsteg vi har gjort! Charlie charmade alla igår och jag fick hålla mig för skratt många gånger! Han genomför alla moment med en touch av Charlieness, vilket gör honom den speciella vovve med mycket personlighet som han är!

Efteråt satt vi alla tillsammans och de läste upp våra betyg med kommentarer högt.
Mina slutkommentarer var: Han är bara sååå underbar. Go och glad hund. Kan gå hur långt som helst (dom nämnde till och med SM och våra namn i samma mening). Här fick jag hålla tillbaka tårarna. De menade att när jag bara får honom att förstå vad jag verkligen vill och han jobbar så där intensivt med sådan glädje så kan det gå hur långt som helst.

Jag grinade i bilen på väg hem. Jag har slitit mig blå med denna vovve och det är så kul att höra såna här ord! Jag är fullt medveten om att vi har en lång väg kvar, men vi är påväg.

FOKUS kommer idag ligga på detaljer. Idag ska vi nöta snabba ställanden, ingångar samt vänster svängar i linförigheten. Sedan kommer jag köra på helheten fram tills tävlingen. Kattmaten sparas till tävlingen, den ska vara dunderbelöning. Kommer dock ändå köra med externbelöning men då iform av baconost.

Summan för dagens träningstävling blev ett andra pris :)

4 kommentarer:

  1. Häääärligt! Vilken skillnad, sedan i torsdags. Jobba på bara så kommer ni LÅNGT!

    SvaraRadera
  2. SÅ duktiga nu har blivit!! verkligen kul att se!

    SvaraRadera
  3. Blir helt gråtfärdig när jag läste inlägget (ska tilläggas att jag är böligast i stan) om er träning! vet att du slitit som ett djur och det engagemanget du har för din hund är rörande och väldigt inspirerande! Tänk om alla hundar hade det så bra som Charlie!?! Massa kram bästa ni!

    SvaraRadera
  4. Hanna: Det är kattmaten ;)

    Karin: TACK!!

    Tess: Vad go du är!! Tack så jätte mycket! Jag tror han trivs med livet iallafall :) Kram!

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!