onsdag 25 maj 2011

Rekord på platsliggningen

Veckans onsdagsträning bjöd på rekord många hundar på planen. Började med kontaktträning som gick hyffsat - belönade med köttbullar - men kom på mig själv och tog fram en burk där jag klickade i baconost, då gick det kanon - externbelöning är helt klart våran grej!

Resonerade massor fram och tillbaka med mig själv innan jag åkte dit. Skulle jag ta fram kattmaten idag och träna ingångar med den eller skulle jag spara den tills tävlingen. Han taggar ju upp lite väl mycket med den och då kanske jag måste träna med den så att jag får en lagom aktivitetsnivå? Men kom ändå fram till att för att han ska orka hålla ihop ett helt program så behöver han vara överladdad. Så kattmaten sparas till tävling och sedan får vi utvärdera.

Vid platsliggningen såg jag till att hamna precis i mitten och det var den svåraste platsliggning vi varit med i. Totalt var det 18 hundar på rad!!! Såg grymt coolt ut :) Och där låg min lille i mitten! Jag började med att lämna 10 meter, ville skapa trygget. Han tittade sig omkring första sekunderna och slappande sedan av och hakan damp i backen. Gick fram och belönade och lämnade 20 meter. Hundarna låg i 3 minuter och jag var totalt framme och belönade 2 ggr. Förhoppningsvis har vi skapat goda minnesbilder till tävlingen. För övrigt var den en ganska rörig platsliggning då många hundar gick upp och förarna fick lägga om mm men det störde inte den lille.

Haffade sedan den som ansvarig och bad om tandvisning. Det började bra men gubben var väldigt tafatt och det tyckte Charlie var obehaligt så han backade och gömde sig bakom mig. Vi tog en liten paus och jag körde våran "nu ska vi visa tanden-lyfter läppen-klick". Gubben kom sedan tillbaka och den gången gick det fint. Fick sedan hjälp av en kurskamrat med kommendering av ställande och läggande där jag hade fokus på att Charlie inte skulle lyssna på "sätt hunden", vilket han idag klarade med bravur.

Nu myser vi i soffan - Charlie på en filt såklart ;) - och jag ska leta inredningssaker på nätet!
God natt!

1 kommentar:

  1. Låter som en riktigt bra träning. Lycka till på söndag :)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!