onsdag 16 juli 2014

Som en orm över hindet!

Nu börjar vi ju närma oss att tävla i klass 2 - en pinne kvar i hopp - så nu går ju träningen inte längre ut på att ta alla hinder från det hållet man kommer ifrån, utan faktiskt att istället ta det från baksidan. Vi har ju iofs tur som tränar för en instruktör som alltid bygger klass 2-3 banor, så vi tränar ju alltid på svårare banor än dom vi tävlar på.

Någonting som Charlie haft svårt för är "runt", dvs spring runt hindret på andra sidan och hoppa emot mig. Dels kan han inte ta röstkommando när han kommer i fart. Det sitter så inrutat i honom att suga på hinder framåt, så att komma emot ett hinder och istället välja att springa förbi och hoppa det på tillbakavägen ligger inte alls i hans natur. Dels kan han inte ta röstkommandon när han ligger det minsta i stress, och att köra agility innebär alltid en del stress även om den är positiv. Om jag iaf fått honom att gå runt hindret - genom att visa med övertydligt kroppsspråk och i princip spärra vägen för honom framåt- så har han haft svårt att hoppa emot  mig om jag rör mig bort från hindret.

Jag har tränat "runt" genom att stå framför ett hinder och försöka nöta in i honom vad kommandot innebär, men utan större resultat. Dock har jag tänkt helt fel. Hunden kan redan "runt", jag kan skicka honom mot stolpar eller träd på långa avstånd och han vet precis vad han ska göra, delvis runda. Men han har ingen aning om hur han ska göra när jag säger samma kommando mot ett hinder. Så vi har kört två pass med först endast ett hinderstöd som han fick runda - inga problem -, sedan två hinderstöd med långt avstånd - inga problem -, hinderstöd med normalt avstånd mellan varandra - inga problem -,  och sedan med bom upplagd - här blev det svårare. Men genom att använda mitt lydnadstänk i agilityn  - "bra" betyder rätt, "nej" betyder fel - så löste vi det snabbare än blixten. Genom att tänka på vad han faktiskt förstod och inte, så kom jag på hur jag skulle visa honom - genom att göra som ovan - och det är så kul när poletten trillar ner!

Igår ställde jag upp en bana och fick med 3 såna här svårigheter och vi klarade det så himla bra. Jag fick honom att gå runt, och framförallt så tog han hindret varje gång emot mig trots att jag rörde mig bortåt!

Det allra bästa är DEFINITIVT hur han tar hinder nr 2 i banan, jag tror aldrig han svängt så snävt OCH att han är som en orm över hindret, så coolt!


Framöver ska vi fortsätta träna på detta så att jag inte riktigt behöver följa med han så långt upp, men vilken bra början vi har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!