fredag 5 december 2014

Att lära in vittringen

Varje träningspass så lägger vi in lite vittringsträning just nu. Vittringen är ett moment jag själv tycker är väldigt svårt, och vi har haft pausat två gånger i träningen pga att jag känt att vi kört fast. Började med att lägga pinne under gräs som hon fick söka, samt att hon fick söka efter pinne som var gömd i buske. Det gav henne grym förståelse för att sätta på näsan, men hon förstod inte att det är pinnen med min doft som ska in.

Nästa steg var att testa en ny metod för mig. Att lägga en hög med pinnar och sedan kasta en hand med godis över. För att få henne att koppla ihop pinnar med att sätta på näsan. Det lyckades vi med, hon drar igång nosen direkt hon är framme vid pinnarna MEN hon fattade verkligen inte att det var min pinne hon skulle leta efter.
Nu tränar vi längs med häcken för där ligger en massa löv, vi har dvs gått tillbaka med det vi började med. Jag gömmer en pinne under löven som hon får leta efter. Vi har kommit till att det kan ligga två ovittrade pinnar uppe på löven - den hon ska hitta ligger gömd under. Jag blir så lycklig varje gång hon nosar av de ovittrade pinnarna och väljer att fortsätta leta! Igår hade vi bakslag då hon ville komma in med de ovittrade, men då får hon felkommando och får prova igen.

Vi kör ungefär 4-5 repetitioner per pass och min tanke är att fortsätta träna så här så länge löven ligger kvar. Sista två passen har varit riktigt lyckade tycker jag, så jag tror att poletten snart kommer trilla ner ordentligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!