onsdag 17 december 2014

Hopp över hinder - skitpass som leder till nått bra

Idag var det dags för lite lydnadsträning i trädgården. Hade en stund kvar med ljus ute när jag kom hem från jobbet, så efter en snabb rastning gick jag och Tyra ut. Tanken var att börja träna tvåans hopp över hinder. Det sket sig rätt rejält kan man säga! Tyra fattade inte vad jag menade, vilket ledde till att jag blev frusterad. När jag blir frustrerad försöker hon göra allt för att göra rätt, och då mina vänner kan jag lova att hon gör saker fort :) Det här var faktiskt vårt första skitpass tillsammans, men som tur var höll det bara på i några minuter innan jag bröt och vi gick in istället.

Nästa gång vi ska tävla är ju i tvåan, så nu ska vi försöka lära in de momenten och samtidigt småpyssla lite med momenten i de högre klasserna. Hopp över hinder har jag medvetet väntat med då jag tänkte att det blir ju inga problem. Vi har ju tränat en del agility så hon kan ju hoppa och hon kan ju sitt. Men så enkelt va det såklart inte. Men eftersom det sket sig i början, så fick Tyra gå in och sova - att träna direkt efter en dag i hundgård går inte, hon måste få pausa först - och medan hon vilade, så fick jag tänka ut en plan.

Det jag vill prioritera kring "hoppet" är att man alltid ska ta hindret när man har det framför sig. Tyra har inget naturligt sug på hinder, så jag känner att det är där vi ska lägga krutet, man ska alltså ALLTID ta hindret, även om man kommer lite snett. Jag kommer inte lägga allt för mycket krut på sättandet som är i tvåan, för det är bara i den klassen, och sedan försvinner det. Utan om vi får till en härlig känsla där Tyra jobbar för att ta hindret ut och sedan - framför allt - att även ta hindret på tillbaka vägen, så har vi en bra grund att stå på.
Sänkte hindret till ganska lågt, vill inte att hon ska hoppa högt när vi gör ett par skutt i rad, inte än i alla fall. Under första passet kastade jag leksak när hon var mitt över hindret. Eftersom hon var trött i huvudet från början och att jag sedan började kasta leksak, så kan ni ju ana hur det blev... Så vid pass två tog vi klicker och godis, och där var det skillnad. Hjälpte henne i början och sedan gjorde hon både fina uthopp och fina tillbaka hopp.

Skitpass är jobbiga när man är mitt i dom, men vågar man bara bryta och tänka om, så leder det istället till utveckling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!