måndag 22 december 2014

SÖKTRÄNING - glöm inte halsbandet

Hundarna och jag har tagit en långpromenad i skogen ute vid stugan. Innan vi åkte hem stannade vi till så att Tyra fick lite sökträning. Gick ut i skogen och gömde en mini-dummie, tog Tyra ur bilen och sedan fick hon således testa ett dolt sök. Hon var såå duktig. Hon har förstått vad det handlar om, och hon sökte i området framför mig. Tyvärr glömde jag att ta av henne halsbandet, och idag fick jag se vad viktigt det är att faktiskt göra det. Tyra fastnade i en pinne som snurrade sig ett varv i halsbandet och hon blev rädd. Jag såg bara att hon fick nått sorts ryck och tänkte att "herregud, det kan inte vara möjligt, hon som sprungit så mkt redan", men såg rätt snabbt att hon försökte springa ifrån den enorma gren som satt fast i henne. Som tur var sprang hon till mig direkt så jag kunde hjälpa henne. Vi tog snabbt av halsbandet och jag skickade ut henne på "sök" på en gång, så att hon inte skulle börja tveka för att hon blev lite skraj där ute. Hon började söka direkt och hittade den lilla dummien på ungefär en minut.

Nästa grej vi gjorde var att jag satte henne och sedan gick jag ut i två hörn sett från hennes håll. Som en triangel, där Tyra satt i spetsen och jag kastade två dummies i hörnen på baslinjen. Dessa fick hon ju då se när jag la ut. Den första norpade hon på direkten, medan hon sökte lite längre efter den andra. Hon har ganska mycket spring i benen, men ser man vändningen när hon får vittring på dummie nr 2 så MÅSTE det betyda att trots lite fart i benen så använder hon näsan.



Tack vare bloggen kan jag se att det är 6 veckor sedan hon fick sån här träning. Så som jag skrivit tidigare, vi gör den här typen av träning alldeles för sällan. Men vi får glädjas åt gångerna det händer, istället för att se det negativa. Förhoppningsvis kommer vi iväg på ett jaktläger i vår, och med lite mer kunskap i ryggsäcken, så blir nog träningspassen fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!