söndag 7 december 2014

Fjärrskiften - fortsättning från igår

Är så förtjust i min rosa mobilhållare som gör att det är lätt att filma träningen. För mig passar det väldigt bra att bli filmad, då jag bara ser fördelar med det och inte har nått ont av att se mig själv - och inte av att visa er heller. Som ni vet så filmade vi fjärrskiften igår, där jag såg att jag måste även lära Tyra HUR jag vill att hon ska lägga sig från ställandet. Det har vi idag tränat på, och då la jag även till att hon får stå på matta för att undvika att hon halkar - tack Boel!

Började med att med hjälp av handen visa hur hon skulle lägga sig, och sedan varierade jag med att banta ner hjälpen och att fortsätta använda den, och hon klarade flera fina skiften utan nästan någon hjälp. Nu fäller hon sig istället helt bakåt, och lägger sig i betydligt lugnare tempo, så att hon hinner tänka på vad hon gör. Hon lyfter ena baktassen pyttelite uppåt ibland, men hon rör sig inte framåt - eller bakåt - och det tycker jag duger gott just nu. Nästa pass kommer vi jobba ännu mer med bara frysta tassar, men i början får hon belöning för rätt teknik med kroppen. Jag tror jag ska försöka dra ner tempot ännu mer, men det är inte lätt när man har en prinsessa som vill göra allt übersnabbt :)

Som med all hundträning får man anpassa sig hela tiden, och det är inte alltid hunden uppfattar det jag tänkt mig. Bara för att jag lägger ut filmer där vi inte lyckas till 100 % betyder det inte att jag är dum i huvudet. Har förstått att det är bäst att klargöra det!

Här kommer dagens pass från början till slut. Fortsätt komma med härliga tips alla goa hundvänner!
 

1 kommentar:

  1. Jag tycker det ser bra ut! Klart att man inte lyckas alltid & ibland får man helt skrota sin tänkta träningsplan konstigt vore det ju annars. Jag gillar när folk istället lägger ut "ärliga" videos/blogginlägg istället för att bara visa det som går bra.

    Vad är det för hållare till mobilen? Låter spännande.

    /Sabina

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!