måndag 15 december 2014

Sättande under gång - vilket kommando?

Efter en löprunda i förra veckan blödde Tyra från ena tassen. Hon hade fått en reva i ena trampdynan, som förvisso slutade blöda direkt, men hon känner av den ibland när hon går på hårt underlag. Så hon får ta det lite lugnt och gå på mjukare underlag tills tassen är helt okej. Idag när Daniel och Charlie gick ut för konditionsträning, så stannade jag och prinsessan hemma och tränade lite lydnad i vardagsrummet.

Det blev lite fjärr med sitt/ligg, vändningar i fotgåendet, hakan i backen samt lite introduktion på Zätat där hon fick testa på hur jag kommer att gå när hon gjort sina skiften. När vi tränade detta så började jag fundera på sättande under gång. Det har vi inte börjat med än, men OM jag skulle börja så vet jag inte vilket kommando jag skulle ha. Går vi fot och jag säger "sitt" så ställer hon sig. Det låter ju väldigt lika i början av ordet, dvs sssss. Frågan är om hon kommer kunna skilja på det bra om jag bara tränar in att kunna sätta sig medan vi går, eller om jag ska välja ett annat kommando.
Charlie har jag sitt, stanna och ligg på och han gör till 99 % aldrig ett felskifte. Men jag tror att Tyra kan ha mer benägenhet till det, eftersom att hon är snabbare i tanken samt vill göra allt så fort. Så kanske borde jag välja ett kommando som är totalt olikt, för att undvika att hon reagerar redan på s:et i början på ordet. Men då är frågan VAD ska jag säga?!?!

Min hjärna vill ju gärna ha något logiskt, men samtidigt spelar ju det ingen roll eftersom att Tyra inte tänker på samma sätt. Så det kan lika gärna vara ett roligt kommando, men jag kommer faktiskt inte på nått bra. Har du nått bra tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!