torsdag 25 december 2014

Inte glömma att öka svårigheten - sökträning

Igår - på självaste julafton - åkte jag och mamma ut till skogen vid stugan.  Tro det eller ej, men det blev träning med dummies IGEN! Tyra fick vara först ut, och vi började med markeringar. Mamma agerade kastare och vi såg snabbt att första markeringen va lite svår. Jag blev varse att jag tränat Tyra på samma avstånd varje gång tidigare, vilket var en bra lärdom. Nu hamnade dummien 15 meter längre ut än vi tidigare tränat på, och Tyra letade överallt, utom att gå längre ut. Gick med henne ut en bit och tillslut fick hon in den. Vi körde två lättare markeringar, där vi ökade avståndet lite varje gång, vilket gick bra. Hon fick sedan ett sök med två dummies och sedan ytterligare några markeringar som hon tog jätte fint.

Vi kör fortfarande bara med mini-dummies. Hon kan omöjligt hitta dom med ögonen, och det är det jag vill åt. Om det är en tanke som är rätt i jaktsammanhang har jag ingen koll på, men i mitt huvud känns det helt rätt. Sätter hon alltid på näsan så hon kan hitta nått så litet, så kommer större dummies bli enklare! 
Våra mini-prinsess-dummies

När det var Charlies tur så vallade jag och mamma av en uppletanderuta på ca 25x35 meter, där vi sedan gömde fyra mini-dummies. Vi tog ut Charlie och åh vad glad han va. Skickade ut honom i rutan och tre stycken kom in snabbt som blixten. Den fjärde letade han lite längre efter, och det var tur, för vi ville ju han skulle få jobba lite. Han fullkomligt älskar att få jobba med nosen, och han gör det bra. Han fick ju inte se när vi förberedde något, utan jag satte honom bara mitt i skogen och sa "sök", men han hade stenkoll på läget. Målet är att Tyra ska bli lika säker på sök-kommandot som Charlie är, för då har vi en rejäl grund att stå på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!