tisdag 20 september 2011

Efter amputationen

Operationen igår gick bra. Daniel hämtade honom - jag jobbade kväll - och han hade varit riktigt groggy i början. När jag kom hem på kvällen var han fortfarande trött men viftade STORT på svansen!

Han mår nu riktigt bra faktiskt! Han är öm i svansen men har inte alls så där ont. Svansen är omlagd och det ska göras om varje dag. När vi la om det förut fick Charlie fullkomlig PANIK när han såg sin svans! Han förstod nog inte varför hans långa svans nu var halv... men hundar lever i nuet och han lugnade sig snabbt.

12 cm av svansen är amputerad. Han hade fått kallbrand i den yttersta delen, vilket innebär att den delen hade dött. Det är allvarligt och hunden kan till och med dö av det tillståndet. Så jag är så nöjd över att jag är noggrann och ALDRIG tvekar för att ringa veterinären. Hon tog bort en del frisk svans också för att vara på den säkra sidan att den döda delen helt var borta. Sedan ska vi få gå på ett extra återbesök för att se att kallbranden inte spridit sig.

Personalen på Sannegårdens Djurklinik har varit helt fantastisk! Det är en liten klinik och man får ett såndant personligt bemötande. Det gjorde att man kände sig väldigt trygg och jag kunde ringa när jag ville för att höra att allt var bra med han medans han låg inne. Jag gillar när man inte ens behöver presentera sig när man ringer för alla där vet vem man är. Dom ska nog få en blombukett när vi tar bort stygnen, för det förtjänar dom verkligen!



Det svåraste i nuläget är tratten. Denna tratt är dock mycket bättre än den vi hade sist. Nu har han vant sig lite så han vågar iallfalll gå med den. Men han blir väldigt stressad - flåsar mycket - och vill vara otroligt nära oss hela tiden. Inatt har vi knappt sovit någonting... Jag fick tillslut lägga mig på soffan för att få sova några få timmar innan jag skulle till jobbet. Hoppas den lille orkar slappna av mer inatt så att han får vila ordentligt också.

Idag har han varit ensam - Daniel var hemma på lunchen - och när jag kom hem var det blodsplash på alla väggar i hallen... Det kommer inte från svansen då förbandet var helt torrt. Så antagligen har han blött lite näsblod och nyst... Så imorgon tar dom hand om honom på dagiset så han slipper vara själv. Han ska få vara med personalen hela dagen så det blir lite lyxbehandling för den lille :) Vilket man helt klart förtjänar när man blivit av med halva svansen!

Vill även tacka alla fina människor som hört av sig via samtal, sms, facebook och här i bloggen! Vi är så tacksamma för all den fina omtanken!

3 kommentarer:

  1. När mormor Wendy blev opererad i våras fick vi problem. Hon är en "nosare", lever i flock och det är dessutom rätt trångt inomhus hos oss på flera ställen. Vad göra?

    Vi fick nys om en slags uppblåsbar ring, som en badring, att sätta runt halsen istället för tratt. Funkar inte alltid men för oss gick det bra. Värt att prova!

    Kom hit med Charlie så kan han få prova Wendys om ni vill, annars har tex Västra Djursjukhuset att sälja (det var de som opererade Wendy).

    SvaraRadera
  2. Skönt att det gått bra. Pussa på honom från oss <3

    SvaraRadera
  3. Titti: Jag har en sådan ring redan. Beställde det dagen efter att han brutit svansen. Tyvärr når han svansen med den på så tratten är enda alternativet just nu.

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!