torsdag 1 november 2012

Djävulen på två ben som också kallas för matte

En timme i spöregn på hundklubben med lydnadsträning. Då vädret var så katastrofalt oskönt att vara ute i, så ändrade vi upplägget mot vad vi brukar göra. Nu körde vi alla egenträning, men utnyttjade i slutet varandra till extrem störning.

Jag är gör nöjd med Charlie. Vi körde fritt följ, fjärr och apportering. Gripandet i apporteringen var hundraprocentigt idag, jippie!! Grusplanen var ju en som stor vattenpöl, och jag valde att inte bråka om att sätta ner röven i det kalla vattnet. Så därför körde vi alla moment från stå, vilket innebar att fjärren idag blev ligg-stå! Något han egentligen inte kan, men som han utförde klockrent idag. Sötnöt! Grym attityd i fria följet och vi börjar få till svängarna riktigt bra. Härlig känsla genom alla moment, och riktigt kul att apporteringen gick så himla bra idag.
När vi kört klart den egna träningen så släppte jag på kontrollen, och då passade Charlie på att springa fram till Freja för att pussas. Inte ett helt klokt beslut, vilket han blev varse om illa kvickt. Där och då drog vi igång den extrema störningsträningen. Charlie lyckades med att välja fel beslut några fler gånger, vilket var perfekt, för då fick vi tillfälle att träna på vad som är rätt och fel. Här tränade vi på att bara vara, alltså han var inte under något kommando, utan jag vill att han utan min påverkan ska ta rätt beslut. Han tyckte situationerna han försattes i var fruktansvärt jävliga, eftersom att hans hjärna brottades mellan att lyssna på djävulen uppe på hans egna huvud och djävulen på två ben som också kallas matte. Men han var riktigt duktig och jag är så nöjd med min lille!!  Hans underbara svansviftande och söta uttryck när man berättar för honom att han är bäst i hela världen, slår allt i min värld.
En bra timmes träning i regnet, där vi bland annat gjorde fjärrträning med tre hundar precis bredvid varandra, fotgående där hundarna pressades så nära varandra att de knappt fick plats och platsträning nära varann. Jätte rolig träning, och framför allt väldigt nyttig.
Nu myser vi resten av kvällen, det är något vi är grymt bra på.  Mammas lille! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!