söndag 4 november 2012

Pälsvård i timmar

Har trimmat Charlies päls ordentligt idag. Använde maskin på hela bröstet och under öronen och tog resten med effileringssaxen. Jag har ju en maskin från Ullared för 129 riksdaler, och det är helt sjukt att den är så bra. Jag trodde den bara skulle hålla någon gång, men den har hållt i ett år nu, och klipper fortfarande lika fint. Inte klokt eftersom den nästan var gratis!

Eftersom att han under hela vintern ska badas 2 ggr/vecka så känns det självklart att klippa ner honom så gott det går. Att det sedan är praktiskt - och snyggt - gör ju saken bara ännu mer självklart! Idag var det även dags för medicinska badet nr 3. Men då det alltid är mycket lättare att stoppa ner en skitig hund i badkaret än en helt ren, så åkte jag och den lille bort till Ängårdsbergen innan. Det blev en lång promenad, mycket längre än vad som var tänkt, då jag gick helt vilse... I början av promenaden lyckades jag med bedriften att ramla också... i en nerförsbacke som var en total lervälling. Jag snubblade på en sten och föll handlöst framåt. Blev totalt geggig och fick rätt ont, men svensk som man är, så flyger man ju upp och traskar vidare. Det viktigaste är ju alltid att ingen såg en liksom... Men bara jag kommit några meter så fick jag gå ut i skogen och tvätta av mig i ett vattendrag!
Charlie ordnade snabbt så han blev skitig, halva hunden var helt svart när vi kom hem, och det blev ett bad. Det är tidskrävande då det ska masseras in schampo och sedan ska det väntas. Sedan på med balsam, och ännu mera väntan. Det är inget man gör på några minuter överhuvudtaget. Men som sagt, det är ju bara att göra! Tur den lille är så snäll och har så gott tålamod som han har.

Nu ligger lillen och sover mot en kudde i hörnet på soffan, och husse har en kudde på hunden och sover lika gott han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!