fredag 30 november 2012

Sket i lydnaden och kastade oss in i uppfostrans värld

Då även min träningskompis Ebba var hemma för att hon var sjuk, så möttes vi upp på min gräsplan. Tanken var ju att få hundarna trötta, med minsta ansträngning från våran sida. Charlie fick göra några rutskick - då springer han men jag står still! - och jag är jätte nöjd.

Sedan sket vi i lydnaden och gick totalt in i uppfostrans värld. Både jag och Ebba har haft problem med att när våra hundar leker med någon annan, så slår de dövörat till. Jag har haft enorma problem med det, och kan ärligt säga att jag aldrig lyckats bryta Charlie när han lekt med någon annan tidigare. Men någon gång ska vara den första, och det hände idag!

Vi utmanade hundarna extremt mycket - där är vi så jäkla bra på - och jag kan inte riktigt förstå vad som hänt med min hund. Men han var hur lätt som helst att bryta! Vad som än hände var det bara att ropa hans namn, så vände han direkt och kom studsande på sina raka ben - som bara han kan - och såg helt överlycklig ut. Kul - och coolt - att se hur två dominanta hanhundar kan springa efter samma leksak, och deras mattar lätt kan styra vem som får ta och vem som ska backa, på långt avstånd, med helt normala toner i rösten.
För första gången klarade Charlie alla förbannade inkallningsövningar man har fått uppleva på valp- och allmänlydnadskurser. Nej, vi har aldrig fixat dom innan. Ni vet där hundarna ska kallas in bredvid varandra samtidigt, eller ännu värre, mötas och kallas in MOT varann. Men idag fixade han det med bravur. Hur fjantigt det än låter, så är jag så glad och nöjd!

Våra hundar var verkligen hur duktiga som helst idag, och jag är säker på att den positiva energi vi fick av våra fyrbenta, kommer att göra oss friska snabbare!

2 kommentarer:

  1. Jag är inte förvånad! Ni är så grymt målinriktade, så man blir ju avis för mindre :)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!