onsdag 1 december 2010

Stora praktiska provet!

Idag hade jag det stora praktiska provet - Bedside som det heter! Det innebar att jag skulle ha hand om en patient i 4 timmar och ha huvudhandledaren i hälarna hela tiden som bedömde mig på allt jag gjorde!
När jag kom till avdelningen imorse så skulle jag bli tilldelad en patient, och det ska vara någon som jag inte har träffat förut... Det fanns då endast två att välja emellan, en som var för lätt och en som var för svår för uppgiften! Jag valde den som var för svår - man vill inte ha en för lätt och inte få chansen att visa vad man kan....

Det var fullt ÖS i alla 4 timmar och vi fick dra över en halvtimme för att jag skulle få en chans att hinna klart... Handledaren sa att hon aldrig gett en sådan svår patient till någon på detta testet förut - min lärare tyckte att detta lät som en IVA (intensivvårds) patient...
MEN jag fick skit fina kommentarer och högsta betyg på allt utom 1 grej - jag glömde kolla provsvaren vid insamlandet av information...  Känner mig grymt stolt och fick mycket beröm som jag sög åt mig som en svamp!

Är så himla skönt att ha gjort det här testet! Det är ju det man har fasat för sedan första dagen i skolan! Känns helt sjukt att man klarat det och att man snart är färdig sköterska!

Nu är jag helt slut!!! Det tog verkligen på krafterna att veta att man blev bedömd i varje liten grej man valde att göra eller säga... Ikväll ska jag hem till Sandra men innan dess måste jag vila lite, annars kommer jag somna innan Bonde ens har börjat :)

4 kommentarer:

  1. Fira nu ordentligt! Det är du värd.
    Kram

    SvaraRadera
  2. så skoj att läsa om hur det gick till! så du fick göra bedside på samma avdelning som du varit på praktik? det får inte vi tror jag...

    bra jobbat! duktig du är.. klart att det är nervöst..håller med.. det är ju den dagen man fasar för.. och en så svår patient också.

    grattis till nästan syrra då!

    SvaraRadera
  3. Gött goding!!!

    SvaraRadera
  4. Tack :) Är riktigt glad för att det är över!!

    Karin: Ja man ska ju känna till de sjukdomar som patienten har... så jag tror alla gör bedside på sin avdelning... för som vanlig sköterska så byter man ju inte bara avdelning helt plötsligt annars! Är du säker på att du inte har missuppfattat det?

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!