måndag 27 december 2010

Tankar om hundträning!

Det här inlägget handlar bara om hundträning... Så är du inte intresserad så kan du sluta läsa nu, och är du intresserad får du gärna fortsätta och sedan kommentera med dina tankar! Detta kommer att handla om hur jag försöker förstå min hund och hur jag ska arbeta med min hund utifrån den underbara vovve som han är! Jag är vansinnigt driven till att utvecklas - jag kan inte göra någonting utan att försöka bli bättre - och här kommer lite tankar om en situation som uppstår hos oss ibland och hur jag kanske kan utvecklas och göra den bättre!

I julklapp fick jag en bok av min lillebror som heter Släpp Kontrollen Lös. Det är en bok som är skriven om Charlie - man får gåshud när man läser... :) Jag har hittills endast läst 50 sidor men har redan fått svar på många frågor! Ni som har följt min blogg vet vad jag har jobbat med att Charlie dragit ifrån mig till andra hundar. Han reagerar på en millisekund och går upp i varv till tusen och stänger av omvärlden totalt. Detta har jag brottats med sedan han var valp och jag har FLERALET gånger fått höra att jag har dåligt ledarskap, att Charlie är olydig och att han tycker att jag är en jätte tråkig matte... Detta har gjort mig väldigt ledsen många gånger, då jag själv inte upplever detta! Charlie är visst en väldigt lydig hund och han tycker faktiskt att jag är en jätte rolig matte :)

Vad vårat problem är? Vid hundmöten vill han gärna lägga sig ner, han blir väldigt låg och blir svårare att kommunicera med. Det är ju inget större problem, eftersom att han släpper det en halv sekund efter mötet. Har jag honom lös och han är några meter ifrån mig och ser en hund som är en bit bort så tappar jag honom ibland och han drar. I det här läget så hör han inte mig.
Jag vill kunna gå med Charlie lös för att han mår så bra av det, han har mycket energi och han älskar att få skutta omkring utan koppel. Vi kan möta allt annat, då lyssnar han fint, så därför stör detta mig! Sedan skapar det problem i våran träning eftersom att den bedrivs med många andra hundar i närheten!

Den här boken beskriver vårat problem in i minsta detalj och den innehåller ett 10 veckors kursprogram för hur man ska kunna jobba med det. Den är skriven för instruktörer som stöter på såna här hundar, för ofta är det ingen som vet hur man ska jobba med dom.

Och vad är då förklaringen på vårat problem? Hon som har skrivit boken beskriver det som reaktivitet. Det innebär att hunden reagerar snabbt på de impulser den får och det grundar sig i oro och ängslan. När hunden stöter på någonting som den upplever oro eller ängslan inför så får den en impuls som den reagerar direkt på, den saknar en form av självkontroll i det läget, och den springer då MOT det den tycker är obehaligt. Den gör den för att komma undan från det obehagliga, den springer fram och visar vad underlägsen den är eller så reagerar den med aggressivitet. Charlie reagerar ju endast med att visa underlägsenhet genom att beteé sig väldigt barnsligt, han har ju aldrig i sitt liv visat ett uns av aggressivitet. Det handlar alltså inte om olydighet utan om känslor som gör att hunden låser sig i sitt beteende.

Jag har ju också kommit fram till detta genom att studera Charlie noggrannt vid många situationer. En instruktör i Kristinehamn var den som såg detta och gav mig tips på hur jag skulle arbeta med det. Men i det läget såg jag inte själv det här utan trodde på alla andra som sa att min hund mest var olydig och skulle korrigeras. Sedan har jag kommit tillbaka till detta och när jag började träna för Hanna så pratade vi om mina tankar och Hanna har också trott på detta och vi har arbetat utifrån det här tänket - vilket har gett STORA resultat! Vi har gjort grymma framsteg det senaste året och idag händer inte detta alls ofta, men jag har som mål att få bort det helt.

Jag har provat mig fram vid situationer där Charlie blir stressad och låser sig pga andra hundar. Att korrigera - vilket jag har gjort både försiktigt och riktigt rejält - gör situationen tusen gånger värre, han blir totalt låst. Att ignorera honom förvärrar inte, men förbättrar inte heller. Att berömma och stärka honom fungerar, han blir inte så låg utan han höjer sig lite och han får bättre självförtroende.

Att vara helt ny inom en sport är inte alldeles lätt. Inom hästvärlden hade jag en trygg bas att stå på och även om jag tränade för tränare med väldigt stor kompetens så svalde jag inte allt de sa, jag hade egna värderingar och tillvägagångssätt som jag stod fast vid. Inom hundvärlden har jag inte haft den här basen, jag har sugit åt mig vad andra sagt som en svamp, och Charlie har snällt ställt upp och agerat försökshund. Men nu efter drygt 2 år inom den här världen så börjar jag få en bas att stå på och jag vet vilken typ av träning jag vill bedriva och vad jag tycker är viktigast.

Och hur ska jag nu gå vidare? Jag ska läsa boken och sålla ut det jag tycker att jag kan använda. Grunden handlar iallafall om att lära hunden självkontroll, att alltså kunna hantera de här impulserna som kommer snabbt vid de här situationerna.

Det är så himla roligt att faktiskt ha hittat en förklaring till det som jag funderat mycket på. Och det ska bli väldigt spännande att fortsätta läsa boken och att jobba med detta :)

Kan även meddela att vi varit ute och tränat idag och fy fasiken vad bra det går för oss just nu! :)

4 kommentarer:

  1. Vad kul att hitta en bok som passar så bra. Tror du man kan hitta en om terriers också ;)

    SvaraRadera
  2. Du är så duktig Linda, en riktig inspirationskälla!

    SvaraRadera
  3. Det är ju bra att det funkade på din hund. Men för att det funkade på din hund så kan man ju inte generalisera. Många lyckas med andra metoder - än den boken och utan för höga krav från valp och unghundstiden men får ändå en superlydnad och en glad hund som ser upp till sin förare för att det ska hända något kul hos denne och inte hos alla andra alltså positiv lydnad.Då får man inte mer än de normala trotsproblemen och de är julätta att lösa även om man är nya som vi är. VI bör nog tänka på vad vi tidigare gjort, inte vad andra sagt utan vad VI, hundägare, ställt för krav, före vi dömer ut metoder, det gäller att blanda och ge, det som funkar just nu kanske inte funkar om en månad så pass länge har du väl ändå haft hund så du vet det, om jag förstår din blogg rätt.

    SvaraRadera
  4. Josefin: Jag fördömer ingen metod alls utan jag strävar helt efter att finna den lösning som passar bäst för MIN hund. Jag har inte skrivit någonting om att jag fördömer något, men att korrigera har inte fungerat för MIG och MIN hund i de här situationerna, utan vi måste hitta någonting annat. I takt med Charlies uppväxt har man hela tiden fått ändra på sitt tänk och det är någonting jag har gjort och kommer fortsätta med. Jag håller endast på med positiv lydnad och min hund tycker jag är super rolig - MEN när stressen tar överhanden vid vissa hundmöten, det är inte med alla hundar, men vissa upplever min hund som obehagliga och då reagerar han på ett visst sätt, och det är det jag inte har kunnat reda ut på egen hand. Men har nu hittat en bok som passar OSS och jag förstår inte varför du ska ta illa upp för det!

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!