måndag 21 februari 2011

Hundfolk - jag behöver era tankar!

Igår var jag och Charlie ute på promenad. Denna promenad väckte 2 tankar i mitt huvud som jag behöver få lite hjälp med.

Fundering 1:
På promenaden gick vi längs vattnet där vi bor. Och det SISTA vi var, var ensamma. Det kryllade av människor. När jag genom kroppsspråk visar Charlie att det är dags för träning så går han ett klockrent fritt följ. Inget stör honom och han har full fokus med grym kontakt, vilket han gör vid flera tillfällen under promenaden. Här har han inte fått något kommando utan det är ren shejping. När jag säger FOT tappar han lite, men går fortfarande väldigt bra. Hur kan det komma sig att när vi i träningssituationer med andra hundfolk inte klarar den minsta störning, men när vi kör här hemma så klarar han nästan vilken störning som helst??
Här tänker jag att allt beror på mig. Jag måste förändras när jag vet att kunnigt folk tittar på mig. För det är endast då som vi inte klarar av någon störning. Kan detta stämma och hur fasiken ska jag jobba bort det?

Fundering 2:
Ni som följer min blogg vet att vi haft/har problem med att Charlie stressar upp när andra hundar kommer för nära och han stänger då av allt annat i omvärlden. Det här har blivit grymt mycket bättre, och speciellt gårdagens promenad för nu har jag hittat ett sätt som jag tror på. Jag korrigerar precis innan han låser sig och belönar när han då tar kontakt. Jag ger mig inte utan kräver kontakt och låsning är inte tillåtet. Detta fungerar väldigt bra samtidigt som vi jobbar med skvallerträning så att detta ska komma frivilligt. Detta tror jag stenhårt på och kommer fortsätta med.
MEN på gårdagens promenad möter vi en liten hund som går utan koppel. Små hundar är det som stressar upp Charlie mest. Hunden går naturligtvis fram till oss. Och här kommer min andra fundering...

Jag går då fram framför Charlie och försöker visa den andra hunden att den inte får gå fram till Charlie, jag viftar lite med ena armen och säger försvinn, varpå ägaren inser att vi inte var så sugna på att hälsa så dom ropar på sin hund. MEN i min tanke är detta rätt, jag visar Charlie att jag sköter situationen, men jag tror inte han tolkar det som det. Jag tror att han tolkar det som att "ja jag är beredd här bakom och när du tar ett steg framåt så tar vi den tillsammans". För när jag tar första steget framåt så far Charlie fram efter hunden och går upp i stress.. I Charlies huvud är detta "tar den" som en lek och inte äta upp...
Så hur ska jag betee mig när det kommer fram okända hundar till oss??? Jag vill inte att Charlie ska behöva stressa upp utan jag vill veta hur jag ska göra för att situationen inte ska bli nåt alls... HJÄLP!!

Ni är många med hunderfarenhet som läser min blogg så det vore super om ni ville dela era tankar med mig!

"Hakan i backen" trots allt som händer runtomkring!

6 kommentarer:

  1. På ettan svarar jag:
    Riktigt mycket störning är oftast, för mycket för hunden vilket leder till mer fokus, medan en människa/hund/katt/etc kan störa som bara den. Sen kan du naturligtvis ha rätt att det är du som spänner dig när "kunnigt" folk tittar, så det är bara att jobba vidare på :)

    På tvåan:
    Anser jag att du gjorde helt rätt att ställa dig framför. Troligtvis gick du upp i lite stress själv, vilket Charlie läste direkt. Nästa gång vik av från den andra hunden när ni ska förflytta er, så han inte kan slänga sig åt det hållet.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Hanna, mkt bra tips:)
    Förresten tyckte jag ni kom igång riktigt bra efter dom första minuterna!!! Kram

    SvaraRadera
  3. måste säg att jag har allt som oftast hållt med Hanna. Men i denna situation hade jag nog mer försökt avleda på direkten. Det är aldrig bra att ömka en hund och visa att det är något farligt. jag hade helt sonika tagit Charlie vänt på klacken och visat att det är inget att bry sig om för att inte göra någon stor grej av det... Men det är ju min personliga åsikt!

    SvaraRadera
  4. I denna situationen handlade det väl om att den andra hunden var lös och att då gå iväg med sin Charlie, kan innebära att den andra hunden sätter sig i hasorna eller dyl på honom. Men jag håller med Matilda ömka är aldrig rätt, även om jag inte såg det så i just detta fallet.

    I min flock tar alltid jag smällen och mina hundar håller sig bakom mig.

    SvaraRadera
  5. Tack för era tankar!

    Daniel ska hjälpa mig med störningsträning på en lugn plats där bara han är den som stör. Och jag ska försöka ta ännu mer kontroll över situationen nästa gång en lös hund kommer fram till oss.

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!