torsdag 3 februari 2011

Hundträning: Bort med stressen!

På eftermiddagen tog jag och Charlie en promenad längs vattnet här ute. Sedan en tid tillbaka har vi fokuserat mycket på skvallerträning. Det är ett steg i att lära Charlie självkontroll när han reagerar på någonting, exempelvis en annan hund. Istället för att reaktionen ska bli STRESS så ska den bli TITTA PÅ MATTE - helt klart ett bättre alternativ sett ur min synvinkel :)

Det här har inte gått att träna med honom tidigare för han har inte tagit imot någon belöning alls. Så vi har fått träna på det först. Men nu tar han belöningen och kan till och med tänka sig att jobba för den i de här lägena.

Idag hade isen smält bort från gångvägarna och äntligen kunde vi träna lite platsliggning! Jag har fortfarande inte hittat nån klubb som vi ska tillhöra än, och än mindre hittat nån att träna med... så vi fortsätter att utnyttja vardagen :) Idag fick 3 mötande hundar agera störning när jag lämnade honom på ca 3 meter och hundarna passerade på ca 2 meters avstånd. Han låg jätte fint och skvallerträningen visade sitt resultat då han först tittade på mötande vovve och efter någon sekund tittar mot mig!
Sedan körde vi linförighet som gick bra men inte super. Däremot var läggandet, ställandet och inkallning helt klockrena!

Hela vägen tillbaka hem fick han sedan gå lös. Att gå lös vid mötande människor, cyklister, joggare, massa fåglar - ja what ever - är aldrig något problem. Men ni som följt oss vet vilken osäkerhet han upplever vid mötet med andra hundar. Mycket av hans trygghet sitter då i kopplet som jag håller i. Men idag mötte vi en kvinna med en pudel som Charlie tittar på och sedan tittar på mig. Ingen stress, ingen osäkerhet.

Inte fy skam att en Stena-Line båt passerar vid "träningsplanen" :)

Vi ska fortsätta jobba på detta. Om två veckor ska vi träna med "gamla" träningskompisar från Halmstad och då hoppas jag få ännu mer störning i denna träning. Jag tror det här är vägen till vårt LP1.

Att lära in moment är lätt och svårigheten för oss ligger istället i att hålla stressen borta!

4 kommentarer:

  1. Vardags träning ger mycke har jag märkt som just nu bara har Myran hemma.. Hon är så duktig :-)

    SvaraRadera
  2. Det är så kul att följa er! Framförallt att du VET vad du har för hund och hur du ska lägga upp träningen. Är grymt stolta över er!

    SvaraRadera
  3. Vad kul att det går så bra för er Linda! Ni kommer gå långt tror jag :) Och tänk, det är bara första hunden!

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!