lördag 26 maj 2012

Cesar Millan i Scandinavium

I torsdags var vi på Cesar Millans Trust Your Instincts Tour i Scandinavium. Jag fick det i present av Daniel en helt vanlig vardag någon gång under början av året - bästa Daniel. Vi visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss av kvällen, speciellt Daniel trodde nog det skulle bli rätt tråkigt. MEN det var GRYMT!



Det var mer som en show än som ett föredrag. Vi skrattade hur mycket som helst, men samtidigt fick man sig flertalet tankeställare. Grunden i det han pratade om handlade om energier, vilket jag köper rätt av. Han träffade mitt i prick med sina historier om hur vi behandlar våra hundar, som fakiskt är HUNDAR och inte människor. Det är något jag verkligen har jobbat med sista halvåret och jag märker hur mycket bättre Charlie mår av det. Men trots det har jag en bit kvar innan mitt förmänskligande av den lille är borta.



Jag var lite orolig att han bara skulle prata om de riktigt aggressiva hundarna. För många gånger är det ju hundar med stora problem som är med i hans tv-program. Men det pratade han knappt om. Utan han pratade mer om vardagen och hur man får sin hund att må bra och hur man ska göra för att lyckas med vardagsbestyren. Han pratade även om vikten av aktivering av sin hund, för annars kan man inte kräva att den ska orka slappna av och inte reagera på allt.



Han pratade också om vilka fel vi gör som resulterar i stress hos våra hundar. Helt enkelt för att vi förmänskligar dom, och det skapar för mycket aktivitet. Här kände både jag och Daniel att vi måste bli bättre eftersom att Charlie alltid har så nära till stress, så ska vi göra allt för undvika att spä på det ytterligare.

En mycket lärorik, och framför allt jäkligt rolig show, som både jag och Daniel gillade skarpt!

1 kommentar:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!