tisdag 22 maj 2012

Träning i värme

Vi har ägnat förmiddagen på GMBK tillsammans med Hanna och Freja. När jag kom till klubben hade Hanna gjort iordning träningsplanen med koner, så det var som att komma fram till en tävling. Grym träningskompis med andra ord :)

Vi började med en platsliggning. Jag lämnade den lille ca 3-4 meter och belönade honom med godis när han var lugn. Det började lite trögt, han ljudade inte jätte mycket men han var inte avspänd. Men det blev bättre och bättre.

Blev sedan kommenderad genom ettan, och det blev tufft då värmen var enorm. Linförigheten är jag nöjd med, han jobbade riktigt fint. Det blev en lite sned halt i helt om, samt att han tappade kontakten vid ett tillfälle, men det är inte mycket när man ser till två minuters jobb. Efter linförigheten var han faktiskt rätt trött och jag märkte att huvudet inte riktigt var med. MEN för att kunna träna i värme måste man träna i värme, så det var bara att köra på och stötta honom där han behövde. Vi körde igenom resten och vissa detaljer gjorde jag någon gång extra för att få till det rätt.



Nästa omgång tränade vi på ingångar på inkallningen. Han drog då ner på tempot i inkallningen, MEN gjorde skit snygga ingångar. Och det var ju precis det jag tränade på! Tempot tar vi nästa gång. Sedan tränade vi även att ligga stilla och slappna av. Nu gjorde han stora framsteg!! Jag la honom och lämnade honom olika långt hela tiden. Belönade i början efter bara 5 sekunder och ökade sedan upp till ca 30 sekunder. Han låg lugnt, bjöd själv på hakan i backan, och framför allt var han avspänd. Kommer fortsätta enligt planen och förhoppningsvis kan vi förlänga tiden ytterligare nästa pass.

Vovvarna fick sedan busa lite med varandra när vi tränat klart.


Hanna bjussar på lite mjukost


Charlie tror han är king of the world!

När vi var klara åkte vi bort till Sisjön och lät båda vovvarna svalka av sig lite. Det var välbehövligt, då båda helt klart var trötta av värmen. Men efter lite svalkande vart de pigga igen. Charlie måste ha svalt rätt mycket vatten, för han kräktes två gånger påväg till bilen, men bara vatten.

Under dagen har Charlie sovit konstant. Tror han är väldigt trött efter helgens boende på hotell, då han varit helt däckad sedan vi kom hem därifrån igår. Nu blir det vila resten av dagen för den lille medans jag åker och jobbar tills midnatt. 

1 kommentar:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!