torsdag 24 maj 2012

Medicor Rehab

Jag har varit med Charlie hos NatahlieMedicor Rehab. Fick ett presentkort där av Hanna, som hon vann när hon var i Göteborg och tävlade förra året.

Charlie har alltid gått lite snett med baken, men efter att han bröt svansen i höstas, tycker jag att hans gång blivit ännu stelare. Så idag hade vi en bokad tid för genomgång av hela kroppen. Charlie tyckte väl inte att det var super kul, utan ville helst krypa innanför min tröja. Men Natahlie hade ett sunt hundtänk och hon daltade ingenting med honom - tack gode gud för det - utan hon bara började klämma och känna, och då gick det såklart bra.

Han fick börja med att ligga på båda sidor, medans hon gick igenom hela hans kropp. Samtidigt masserade hon och tog sig an de spänningar hon hittade. Hon instruerade mig hela tiden så att jag har massivs av olika övningar jag kan använda mig av för att hjälpa honom med spänningar och stelhet.

Charlie är mer musklad på sin högra sida än på den vänstra. Fram är han lika stor, men bak är högersidan 2 cm större än vänster. Han behöver även bygga mer ryggmuskler på båda sidor, då de musklerna är lite tunna. För att få igång ryggmusklerna har jag fått en del övningar som jag ska börja arbeta med. Medans hon gick igenom honom visade hon även en del strechningsövningar som jag också ska börja med för att få hans muskler mer smidiga.



Efter hela genomgången av kroppen fick jag först gå med honom vanligt i koppel, och sedan tog vi fotgåendet för att hon skulle få se hur han jobbar där. Han arbetar i princip bara med höger sida, och belastar vänster bakben väldigt lite när han går - både i fotposition och vanligt. När han går fot borde han belasta vänster bak mer eftersom att hela kroppen vrids upp åt höger, men det gör han inte. Äntligen fick jag svar på varför han har så svårt att hålla kontakten i högersvängar samt på ojämt underlag! Han är så oliksidig, så han har inte kontroll på sin vänstra sida.

För att få ordning på det här ska vi öva kroppskontroll, samt att han ska få gå med lite motstånd för att behöva ta i med båda bakbenen. Sedan ska jag även träna honom i att även gå på höger sida för att öka hans kroppsmedvetenhet.

Charlie fick även prova att stå på en balansboll - som ser ut som två bollar som sitter ihop - och en sådan ska jag skaffa mig. Jag fick känna på musklerna på bakbenen medans han stod där och han tog verkligen i, så det är ju ett super redskap för att öka hans stryka i kroppen.

Det här besöket var så himla spännande och lärorikt. Jag lärde mig mycket om kroppen på min hund, samt hur han fungerar. Det ska bli jätte roligt att ta tag i det vi lärt oss och sedan se om det är någon skillnad när vi ska dit nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!