måndag 28 maj 2012

Massage och den lille slappnade av

Vi har grejat lite med den lille nu på kvällen för att aktivera hans vänstra kroppssida. Han har fått gå "fot" på fel sida och han har fått rulla runt åt vänster - istället för höger som han tar om han får välja själv. Efter den lilla kroppskontrollsträningen la jag honom på en filt i soffan och gav honom massage.

Han får ligga på ena sidan och sedan börjar jag vid öronen och masserar ner mot svansen. I början börjar han flåsa som attan när jag kommer åt vissa punkter, och då försöker han även lägga sig på rygg. Jag kommer då åt ömma muskler och han försöker komma undan. Men jag lägger lungt tillbaka honom och fortsätter massera. Det är så spännande att känna och massera igenom sin hund för man lär sig så mycket om hur han ser ut! Innan har jag inte vågat för man vet ju inte vart man kan massera. Men efter att ha fått instruktioner från Nathalie så känner jag mig trygg.

Hittade många ömma muskler idag, framför allt på vänster sida, och masserade tills han slappnade av. Tillslut hade jag en hund som sov som en stock och andades lugnt och fint.

För mig är det en helt underbar känsla att få Charlie till att slappna av så till den grad att han somnar. Stressen är alltid en nära vän och att kunna skjuta den så långt bort det bara går är underbart. Nu var det första gången jag gav honom en riktig massage, och jag lovar att det är något vi verkligen kommer fortsätta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!