måndag 28 maj 2012

Mot tvåan - rutan på agendan!

Nu ska jag på allvar ta tag i inlärningen av rutan. Ska faktiskt försöka köra den nästan varje dag, för att verkligen trycka in betydelsen i huvudet på den lille. Idag var det tredje träningstillfället, och jag har redan en hund som de allra flesta gånger gör en skit snygg ruta. Målet för träningen just nu är att han ska söka rätt på rutan för att få belöning. Jag vill alltså få honom att förstå att man ska innanför de där 4 konerna.

Han taggar igång som fan i början, men han lugnar sig snabbt och börjar använda hjärnan så jäkla snyggt. Idag sökte han verkligen position i rutan tills han fick sin belöning. För första gången provade jag att byta vilket håll jag skickade ifrån, men även då kopplade han på hjärnan och sökte upp. Det är så kul att se att det träningssätt jag valt - tack jeanette och rose - fungerar så fint.


Vi fick REJÄLT med störningsträning idag. Eller vad sägs om fyra barn, i tre olika omgångar, som sprang genom rutan samt ett barn som cyklade genom rutan. Detta var super svårt för den lille, då han inte riktigt visste vart han skulle ta vägen. Man får ju inte hälsa på barn när man tränar, men hur fan tar man sig in i rutan när barnet är där?!? Självklart hjälpte jag honom och kallade in honom i fotposition istället och jobbade lite fotgående tills ungarna försvunnit, och då skickade jag igen. Störningsträning i all ära, men någon måtta på galenskaperna får det ändå va!

Nu ska vi jobba med lite balansträning och sedan avslutar vi med stretchning och massage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!