onsdag 9 maj 2012

Tok-laddad hund på onsdagsträning

Idag har vi tränat med Hanna och Freja på klubbens onsdagsträning. Vi träffades på lydnadshelgen vi var med på, och du var grym att träna med Hanna :)

Jag blev kommenderad i en linförighet, som var en helt okej sådan, där vi sedan la ner tid på fokus i långa halter samt att sätta sig rakt trots att gräset man ska sitta i är blött. Körde sedan igenom läggandet som var grymt idag. Trots blött gräs la han sig snabbt - mycket snabbare än han brukar - och jag gjorde inga DK:n. Fortsatte sedan med fotgåendet och använde mig av kortkopplet för att stötta honom angående rätt postion. Körde sedan ett fritt följ - alltså tog bort kortkopplet - som jag är riktigt nöjd med.

Vi var sedan så inne i våran träning att vi höll på att missa platsliggningen... Så när alla andra ekipage stod redo för att lägga sina hundar började vi springa från planen bredvid. Vi sprang som tokar och Charlie var helt galen. Vilken uppladdning för en platsliggning liksom... En riktig skit-plats blev det. Visst, han ligger där han ska MEN hans aktivitetsnivå var helt åt helskotta. Bra träning men ändå inte. Så efteråt gjorde jag en egen platsliggning där han fick ligga LÄNGE. Tyvärr har våran super fina plats blivit sämre. Han har börjat med lite ljud och det vill jag absolut häva innan det blir en vana. Han ljudar nåt så tyst, så jag tror faktiskt jag har belönat det flera gånger, för det hörs inte när man kommer några meter ifrån honom. Idag stod jag 5 meter bort och fick vinkla ena örat för att höra om han lät nåt. Nu blir det hårdträning på platsen där han kommer få ligga LÄNGE för att ta bort all förväntan.

Platsträning

Den lille var nåt så sjukt tok-laddad idag på träningen. Min tanke med dagens pass var att få igång honom lite mer och tagga till honom, men det var inget som behövdes kan jag lova. Jag gick ett riktigt långt fritt följ för att verkligen trötta ut honom, men det hände ingenting. Så vi checkade av alla moment - utom apporteringen - i ettan samt filade på lite detaljer. Han fick även ett rejält gris-ryck på planen och det var så härligt att se. Det var längesedan han hade det och jag har faktiskt saknat det. Han måste få bli lite tokig och busig ibland :)

Trots 2 timmar på klubben ikväll var Charlie inte ett dugg trött. Han är så himla rolig att träna med nu förtiden. Har lagt en plan inför helgen, så nu kör vi!

1 kommentar:

  1. Lisbeth o Töserna9 maj 2012 kl. 22:33

    Härligt att läsa ditt tänk: Han måste få bli lite tokig och busig ibland.
    Tänk om alla kunde låta sina hundar få va lite tokiga ibland.
    Lycka till med din och Charlies träning och tävling.

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!