måndag 7 mars 2011

Gudomlig fisksoppa!

Efter att vi ätit räkor i fredags så sparade vi alla skalen. Dagen därpå använde Daniel dom till att göra en - GUDOMLIGT GOD - fisksoppa!

Den kommer vi garanterat göra igen då den är en ny favoriträtt!

Här kommer receptet om ni är sugna på att prova, ni vill inte missa denna smakupplevelse - TRO MIG!

Ingredienser:
Skal från räkor
Musslor + 3 dl torrt vitt vin
smör och olivolja
1 gul lök
5 dl vatten
2 dl grädde
3 dl torrt vitt vin
1 tärning fiskbuljong
salt och cayennepeppar
Redning

Gör så här:
1. Koka musslorna i 3 dl vitt vin i ca 1 min.
2. Skala och hacka löken. Fräs i lika delar smör och olja tillsammans med räkskalen.
3. Efter ett par minuter tillsätt vatten, grädde, vin och fiskbuljong. Låt sjuda under lock i ca 10 min.
4. Sila soppan och kasta resterna.
5. Koka upp soppan i en ny kastrull. Red tills du får den konsistensen du vill ha.
6. Smaksätt med lite salt samt cayennepeppar.
7. Lägg soppan i djupa tallrikar och lägg i musslor, räkor, kräftstjärtar eller vad du vill ha!

Vi hade endast räkor och musslor. Jag provade min första mussla men den var mest slajmig tycker jag... Nästa gång kör vi nog bara på räkor och kräftstjärtar, och kommer nog även ha i lite löjrom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!