tisdag 1 mars 2011

Se det du tar för givet!

Jag och Charlie har varit ute och tränat. Idag blev det ett riktigt träningspass som var genomtänkt.
Tränade kedjor och sedan de detaljer som visade sig inte fungera när momenten kedjades. Filmade i början - batteriet dog efter några minuter - men har tänkt igenom passet och insett att vissa saker tar jag för givet.

Som att Charlie ALDRIG tjuvstartar på inkallningen. Tränar aldrig stadga där, den bara finns.
Hans fart på inkallningen, 100 % varje gång.
Att vi aldrig tränar hopp över hinder fast att han gör den klockrent varje gång vi får chansen ändå, här tjuvar han heller aldrig.
Att han håller apporten utan ett enda tugg.
Att han genomför momenten trots om han blir störd och inte tittar på mig.
Att han sätter sig fot innan ett moment utan att jag behöver säga någonting, jag bara ställer upp mig.
Att svansen viftar under hela träningspasset.

Det är lätt att fokusera på problem, men idag fokuserade jag på det positiva och tittade på vad min hund gör automatiskt som bara är skit bra!! Och när jag började leta så fanns det mycket att hitta!

Hela träningspasset gick väldigt bra idag och vi hade en bra känsla. Har letat träningstävlingar hela dagen men dom verkar inte annordna så mycket sånt här i Götlaborg - har inte hittat EN enda...

Nytt för idag var att jag inte använde fot-kommando. Fick tips av Matilda att istället använda hans namn eftersom att jag gjorde fel vid inlärningen av fot-kommandot och där skapade en dålig känsla. Sa bara hans namn idag och jag tycker att det blev riktigt bra! Kontakten blev något bättre men framför allt så blev känslan bättre! Här kommer en snutt på vår första linförighet - det enda jag hann filma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!