fredag 18 november 2011

Agilitypass

Imorse var jag och CharlieGMBK - hundklubben - och busade lite. Agilitybanan var - som tur va - flyttat till grusplanen så vi slapp springa i det blaskiga gräset.

Vi körde ett redigt pass och han med det mesta. Började med att köra en kombination på 5 hinder där vi tränade på att ta hinder från lite fel håll. Alltså att ta hindret utifrån, mot mig, vilket Charlie först tyckte var totalt onaturligt. Men han insåg snabbt att det gäller visst att lyssna på matte... Och matte hon får springa för allt benen bär för att hinna med att vara en bra förare :)

Sedan la vi på slalom på denna kombination där det blev svåra ingångar från båda håll och här såg man vad våran träning gett resultat. Han gjorde alla ingångar klockrent, oavsett vart jag befann mig och från vilket håll han kom.

Körde även detaljträning av däcket - har egentligen aldrig lärt in hur man tar däcket - men med hjälp av utmanande vägar och en klicker så tog det bara några gånger innan killen förstod vad det gick ut på.

Vi avslutade med balansbommen där vi nötade in kontaktfält med hjälp av musmattan. På uppvägen har vi ett skit snyggt "trampa" men på nervägen har han så jäkla bråttom att han slänger tassarna på mattan men han gör det med sådan kraft att han trillar av bommen - dock med ett fullt godkänt kontaktfält. Så jag bråkar inte allt för mycket med han - ni ska se vad söt han är - utan det får komma efter hand.

Idag belönade jag bara med godis vilket funkar väldigt bra i agilityn, det lugnar honom lite och han kopplar inte på stressen som han gör om jag kastar favoritbollen. Det gjorde att passet blev väldigt bra eftersom att han hade hjärnan med sig i en hel timme.

2 på, 2 av!

När vi närmade oss slutet började hundarna ramla in på klubben och som ni förstår så försvann det underbara fokuset vi haft under hela träningspasset. Han tappar inte fokus så han blir helt borta men han tappar den där riktiga koncentrationen, vilket gör mig så irriterad... Men nu ska jag inte hänga läpp för det för han hade varit grym under en hel timme innan - se det positiva..! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!