måndag 28 november 2011

Lydnad är lydnad

Idag var tanken att åka till GMBK för både lydnad och agility-träning. Men halvvägs på skogsvägen ut till klubben möttes vi av detta...


... så det var bara att vända! Men hem ville vi ju inte. Så iställde styrde vi kosan mot Kallebäck och den andra brukshundsklubben som finns i GBG. Där fanns tyvärr inte ett agilityhinder framme, men då körde vi ett redigt lydnadspass istället.

Igår kväll provade jag något nytt i vardagsrummet. Jag KRÄVDE lydnad av min hund. Det var inget frillvilligt tjafs utan helt enkelt ett krav. I linförigheten har höger/vänster/helt om halt varit katastrofala. Han sätter sig snett varje gång. Daniel cochade igår och när den lille satt snett så sa jag helt enkelt till att så där uppför vi oss inte - ett litet lyft i nackskinnet. Helt plötsligt hade jag en hund som jobbade för beröm och som använde hjärnan för att göra rätt.

Samma känsla och tanke hade vi med oss ut idag och jag fick några gånger påminna om hur man uppför sig. Det var STOR skillnad på min lille skit idag. Han visade för första gången i sitt liv lite WILL-TO-PLEASE! 
Planen var som en stor vattenpöl - vilket Charlie avskyr - samt att det var en liten hund som tränade ca 30 meter bort. Alltså kan det inte bli så mycket svårare för oss. Men han jobbade fint och när han inte gjorde det fick han veta att han var tvungen. Och jag lovar att jag inte var elak mot honom på nåt sätt. Charlie verkade riktigt nöjd med sin nya matte, och jag tror det beror på att jag aldrig varit mer tydlig.

Vi körde linförighet, fritt följ, hopp över hinder, fjärren, inkallning, inkallning med ställande, ställande under gång, läggande under gång. Ja det mesta helt enkelt, och den lille var taggad ända in i mål :)

Här kommer en liten snutt av linförigheten. Jag bryr mig inte längre om han tittar rakt fram eller på mig. I reglerna står det ingenting om att hunden måste titta upp på sin förare. Fokus ligger istället på position, och vårt framtidsmål är ju att klara av ettan och inte komma till SM. För att vara en helt ny plan och andra störningar så är jag riktigt nöjd. Körde även 3 inkallningar med ställande. Andra gången vi tränar det och han gjorde det riktigt bra!



När vi kom hem var Charlie lika smutsig som appellplanen. Så det blev en välbehövlig dusch och nu sover han gott på sin lilla filt!

2 kommentarer:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!