onsdag 9 november 2011

Vad fan är Sambal Oelek?

Dagens middag bestod idag utav den fläskfilén vi fick när vi var hos grannarna sist - den som var så god - och när jag var på Frölunda Torg så inhandlade jag lite ingredienser till det. En grej på listan var då Sambal Oelek.

Ni som känner mig vet att jag är - sjukt - kinkig när det gäller mat. Jag har en repetoar med maträtter som jag varierar mellan och det är väldigt svårt för nya rätter att komma in där. MEN just den här rätten har lyckats. Nu till mitt problem. Jag hade inte en ANING om vad sambal oelek var för nåt. Jag har ju hört om denna magiska grej massvis med gånger - speciellt Elin har tjatat om den i flera år - och jag har bara varje gång låtsats att jag vetat vad det vart för nåt....

Jag gick då in på Hemköp - som var skit stort - och skulle leta efter sambal oelek. Jag började vid grönsakerna, tänkte om det var något man fint skulle riva eller dylikt, men efter flera varv med hökögon runt där så kunde jag konstatera att jag måste gå vidare. Jag gick sedan till kryddpåsarna och kollade där. Vidare till pulversåser men där var nit också. Jag började sedan i ena änden av butikens hyllor och scannade varenda produkt tills jag kom rätt. Hela 20 mintuer tog det för mig innan jag hittade den lilla magiska burken.


Och döm om min förvåning när jag insåg att det var en chili-pasta!! Haha!
Varför jag inte frågade någon? Jag frågar aldrig när jag letar, jag letar tills jag hittar, det är en envishet jag är född med...

Men jag kan villigt erkänna att jag kände mig urdum när jag gick runt där! Maträtten blev iallafall super god och vi har till och med lyxat med ett glas rött till.

Skönt att man ger skäl för sin hårfärg någon gång er dag ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!