måndag 20 juni 2011

Tillbaka i hundträningen

Imorse packades ryggsäcken och hunden in i bilen och färden gick mot - damdaram - HUNDKLUBBEN!
Yepp, nu orkar jag inte ha paus längre. Jag har varit alldeles deppig sedan vi slutade träna så nu smyger vi igång.

Idag hade jag en genomtänkt plan. Vi började med 5 min träning av fot-positionen. Jag har länge endast fokuserat på att Charlie ska hålla kontakten, men har insett att det är ju positionen som är den viktigaste. Sedan några få repetioner av snabba lägganden. Gick bort till agilityplanen och byggde upp en bana. Vi tränade delar av den först och sedan satte vi ihop hela banan. Både jag och hund hade sjukt kul :) Efter ca 20 min - när vi hade som roligast - slutade jag och vi tog en promenad i skogen som nedvarvning. Tillbaka på planen körde vi några korta repetioner av snabba ställanden innan vi strecthade - Charlie älskar att stretcha! - och sedan var passet slut.

Under våran paus har jag hunnit fundera väldigt mycket - tro mig jag har funderat - och jag måste se till att ha en riktig plan inför varje träningspass. En repetition för mycket av något moment gör att han tröttnar direkt.

3 kommentarer:

  1. Det här med att planera är a och o, har jag upptäckt (är ju inte den mest organiserade personen som du kanske vet). Det känns som om Bacci gör mer framsteg nu, när vi ställer klockan. Då kan man inte överträna, utan slutar när det är som roligast. Sedan funkar det inte alltid, när klockan ringer, men det känns som om känslan övervinner felet och nästa träningstillfälle så är det bättre.

    Kul att ni hittat tillbaka och glöm inte ställa klockan :)

    SvaraRadera
  2. Hanna: Hur många minuter brukar du ställa klockan på???

    SvaraRadera
  3. Det varierar, men jag brukar utgå från två minuter och eventuellt lägga till ytterligare två om det behövs.

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!