tisdag 24 januari 2012

Arbeta igenom problem-områden

Har precis kört ett lydnadspass. Daniel var med och fick instruktioner om att vara MYCKET kritisk. Vi började med höger svängarna där det nu fungerar fint i lägre tempo, men jag tappar honom någon millisekund i högre tempo. Kommer fortsätta på samma spår och öka tempot efter hand.

Fortsatte med rejäl störningsträning. Om det är nåt Daniel är bra på så är det att agera störning. Herregud vad han hitta på konstiga grejjer. Charlie kämpade som attan för att låta bli att titta på Daniel - det var svårt kan jag lova - men efter att jag stöttat honom några gånger så visste han vad grejen gick ut på!

Dagens bästa var när vi förflyttade oss till gångbanan och körde linförighet på raka sträckor för att fila på positionen. Då kommer en stor, svart hund som gör rejäla utfall mot oss. Jag forsatte köra med Charlie och när jag sagt "nej" en gång när han ägnade den hunden energi så var han så GRYM! Hunden var ett tag bara ca 150 cm från oss och skällde och gläfsade. Men min hund gick klockrent med kontakt. Till och med Daniel var chockad över att vi klarade detta :) GLÄDJERUS!

Nu tycker jag i linförigheten att han går lite för långt fram. Jag vill ha han ca 15 längre bak. Så det nötte vi ordentligt med extra hjälp av Daniels ögon. Har velat fram och tillbaka om jag verkligen ska bry mig om detta, men jag måste för annars kommer "höger/vänster/helt om halt" aldrig bli riktigt bra. Här kommer jag få lägga ner mycket tid men nu har jag iallafall bestämt mig för att köra på och då får det ta den tid det tar. Om någon har nåt super-tips så är det bara att "speak up"!

Vi har en lång väg kvar att vandra, men vi är iallafall på väg åt rätt håll.
Nu blir det vilodag imorgon och sedan kör vi på torsdag igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!