tisdag 17 januari 2012

I skenet av en gatulampa

Jag har "turen" - det var ett krav när vi flyttade - att ha en stor gräsplan hundra meter från lägenheten som är perfekt för hundträning. Jag har även en grusplan endast tjugo meter från dörren. Jag vet, lyx är bara förnnamnet!

Men nu på vintern så finns ett problem: LJUS! Gräsplanen är kolsvart runt halv fem och jag som inte har något mörkerseende alls har inte en chans där. Den fina grusplanen går dock att använda! I ena hörnet finns en gatulampa och man får lite ljus från strandpromenadens gatulampor.

Har precis kört ett pass med den lille. Tänkte jag skulle ha skippat linförigheten idag men fick tänka om då han aldrig kom igång. Vi startar alltid träningen med lite linförighet och det har liksom blivit våran rutin för att komma i rätt mode. Så jag fick tänka om - farten på första inkallningen var snigel-style - och linförighet fick det bli. Det resulterade i en taggad vovve då jag helt plötsligt har en hund som tycker att fotgåendet är det ROLIGASTE momentet - känn på den!


Sedan gick vi vidare med det som var målet med träningen. Stadga på ställandet och inkallning.
Började med ställandet där han började lite trevande men förstod snabbt vad det hela gick ut på. Snygg stadga trots olika störningar. Inkallningen gick också bra, nu var farten där och fortsatt snygga ingångar.

Avslutade med lite "hakan-i-backen" träning och trots riktigt svåra störningar - han låg precis utanför pizzerian -så lyfte han inte hakan en millimeter.

VI ÄR DEFINITIVT PÅ GÅNG!

3 kommentarer:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!