torsdag 12 januari 2012

Blicken mot tutten så blir positionen rätt

Dagen har bjudit på skit väder så då passar ju finlirs träning inomhus alldeles perfekt. Idag har jag fokuserat på sväng-problemet i linförigheten. Där tappar han position och kontakt vilket gör att han växlar position så fort vi börjar gå rakt - för att liksom komma ikapp till rätt position. 

Diskuterade med Hanna i helgen och fick tips om att lära honom titta på mitt vänstra bröst. Provade det idag och det kommer jag köra på. Lätt kriterie för mig att hålla på och när han gör det så blir det automatiskt rätt. Blir betydligt lättare för mig att belöna rätt position när jag vet vilken position jag vill ha :)

Har idag filat på höger svängar inomhus och det krävdes mycket koncentration från både hund och förare för att få till det rätt. Tempot håller jag jätte lågt för att vi båda ska hinna tänka på vad vi gör. Körde på tills vi gjort ett flertal bra svängar utan bekymmer - vill att han förstår vad jag vill innan vi slutar - och den lille vart alldeles slut. Blicken på bröstet var en grymt bra grej :)

Nu sover den lille gött och det fina rökta märgbenet han fick av mig orkade han inte ens titta på.
Det kallar jag bra aktivering!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!