måndag 2 januari 2012

En liten tillbakablick på hundåret och det första träningspasset för det här året!

Det nya året fick inledas med ett rejält träningspass med den lille på vår gräsplan. Framöver kommer inläggen om hundträning att förändras då träningen helt enkelt ska struktureras upp, och det rejält! Jag kommer att ha bloggen som hjälp till att planera och utvärdera.

Hundträningen stod still under MYCKET lång tid förra året. Jag tappade motivationen totalt där under sommaren då det inte hände ett skit på den positiva fronten. Sedan bröt den lille svansen och då blev det ännu mera stiltje i träningen.

Vad som var kul var lydnadskursen samt agilitykursen vi gick. Vi har fått lära oss mycket nytt - inlärningen har ju fungerat - men sedan har vi inte kommit längre än det. MEN i slutet på året fick vi möjligheten att få träffa Rose från RM´s Hundcenter i Stockholm. Det är ingen överdrift om jag säger att det förändrade hela mitt umänge med hundar och då framför allt med min egna lilla bebis.

Efter ett dygn tillsammans med Rose och Hanna så förändrades så mycket i mitt tänk angående både uppfostran och hundträning. Jag har fortfarande en lång väg kvar MEN äntligen är vi på väg!!

Dagens träningspass blev en blandning då vi började med lydnad, forsatte med agility och avslutade med lydnad. Vi körde linförigheten där jag filade på positionen. Med dagens störning - mycket barn i närheten samt hundar på ca 25 meters avstånd - så behöver jag inte tänka på om den lille håller kontakten eller inte, det funkar liksom. Det gör att fokus äntligen kan ligga på andra saker och det blir så mycket roligare att träna. Agilityn bestod av 4 slalompinnar och ett hinder där vi övade på slalomingångar, var ju ett tag sedan nu men han lät sig inte luras av mattes knep utan tog alla ingångar som man ska. Tillbaka till lydnaden där jag kollade av att ingången på inkallningen fortfarande sitter - det gjorde den - och vi krämade ut det den sista energin med linförighet.

Dagens träningspass

Nu ska jag fila lite på vilka mål vi har det här året då jag för första gången VÅGAR sätta upp mål som jag ska kämpa emot.

Hörs sen!

1 kommentar:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!