tisdag 3 januari 2012

Träningspass på GMBK

Imorse åkte vi ut till klubben för ett lydnadspass. Hade tur för det var en del folk och hundar där, vilket var precis vad jag var ute efter.

Dagens mål:
* Titta på vilka skillnader jag ser i och med våran förbättrade relation
* Sitta i fotposition utan kontaktsläpp oavsett vad som händer runt omkring
* Gå ca 5 meter i rätt position
* 1:ans apportering med främmande apport

Startade med en liten skogspromenad och stegade sedan in på plan. Den lille tittade inte ens på de andra vovvarna utan var bara super sugen på träning.

Började med att kräva 30 sekunders koncentration. Störningen försvårades efter en stund då hundar kom närmare och då stötte vi på lite problem med några korta blicksläpp. Påtalade att detta inte var OK och tillslut satt han lugnt med fin kontakt. Körde 1 min som längst. När han började krångla blev jag lite stressad men några djupa andetag senare och rätt magkänsla så fick jag till det. Fortsatte med fotpostitionen på korta sträckor.

Lånade sedan en apport av klubben och han nosade någon sekund på den innan han tog den första gången. Höll sedan lika fint som han alltid gör.

Till nästa pass: Fortsätta på samma sätt nästa gång men öka svårigheten mer genom svårare störning.

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat, snart rullar ni igång igen! Det är inte svårt, du ska bara förklara för honom vad han ska göra och inte, sedan belönar du dig själv och honom för snyggt arbete!
    Det är lättare om du tänker -"Hur svårt kan det vara att göra det här!?" så får du distans och kommer ihåg att andas Focus ! Kram Rose

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt pepp Rose!!
    Jag tror verkligen att vi är på rätt väg. Hanna kommer upp i helgen så hon ska få titta lite på oss så att jag gör rätt :)
    Kram!

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!