måndag 17 januari 2011

Dagens hundträning!

Fokus på våran träning har under hela vintern legat på störningsträning. Idag fick vi den bästa upplevelsen hittills i vår mini karriär :)

Tog en promenad och gick förbi köpcentret som ligger ca 500 meter från lägenheten. När vi går förbi utanför affärerna - jag går och fönstershoppar lite - så stressar Charlie upp på en millisekund - på hans egna lilla vis - och det kommer även ett skall. Då ser jag att vi är ca 2 meter ifrån en rottweiler som sitter uppbunden som stirrar på oss med svansen rätt upp - inte Charlies favorit. Jag utnyttjar tillfället direkt och börjar köra linförighet. I såna här lägen brukar den lille vara splittrad väldigt länge, men idag samlade han även ihop sig på en millisekund och gjorde en så sjukt bra linförighet i närheten av denna hunden.
Fick även extra störning - tack vare eller vad man ska säga - av en alkolist som stod ca 5 meter ifrån oss och "pratade" med oss samtidigt.. - Hunden kom hit, vad söt du är hunden, hunden titta, HALLLÅÅÅ HUNDEN, ÖÖÖÖÖÖJJJJ HUNDEN KOLLA DÅ mm!! I min tanke var detta bara vår tävlingsledare :)

Inomhus har vi idag fortsatt med en övning vi började med igår, som även den handlar om störningsträning. Mitt första delmål är att kunna kasta godis över huvudet på honom utan att han ska tappa ögonkontakt med mig. Detta ska sedan föras över till fotposition och andra störningar ska läggas på! Idag körde vi pass 2 och pass 3 som jag även filmade med mitt nya stativ!

1 kommentar:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!