måndag 9 april 2012

Agility i busväder

Var länge osäker på om jag verkligen skulle åka till veckans agilityträning. Regnet öste ner och det var iskallt ute. Inte perfekt väder för någon som precis börjat piggna till efter influensan och som fortfarande hostar så lungorna nästan hoppar ur kroppen.

MEN jag ville bara inte missa en gång till på kursen så vi åkte dit med inställningen att idag är det verkligen hunden som får jobba!

Idag fick vi träna på bakombyten i en lång, trixig kombination där Charlie var super duktig. No problemas! Sedan tog vi slalomingångar där jag tränade från kl 16 till kl 21. Hans ingångar sitter riktigt fint nu och jag kan hålla mig på riktigt bra avstånd och han tar helt rätt beslut på egen hand. Sista stationen var träning på gungan där man skulle göra den i kombination på en raksträcka. Här tränade vi dock bara gungan då jag vill att han ska få rätt teknik och verkligen förstå HUR han ska göra innan vi lägger in hindret i kombinationer.

Ett grymt träningspass från den lilles sida och jag överlevde också. Fick mycket peppning om att våga mig ut på tävlingsbanan, då vi är tydligen är duktiga på det här med agility :) Absolut inga proffs, men såpass att vi ska våga oss på att prova att tävla. Vi har ju inte tränat så mycket och trots det fungerar väldigt mycket i träningen. Sedan handlar det mest om att jag inte kan så mycket än, men Charlie gör rätt, lyssnar och hänger på så fort jag får lära mig nya saker.

Så någon gång ska vi väl våga oss ut. Främst för att jag ska få se hur banorna ser ut och vad vi måste träna på för att klara dom felfritt. Sedan måste jag lägga ner mig lite mer i träningen. Vi kör ju mest lydnad och agilityn kommer alltid i andra hand. Det kommer den nog att göra framöver också, helt enkelt då jag fullkomligt älskar lydnad, men jag har lovat mig själv att agilityn ska få ta mer tid. Och att jag ska börja planera våra träningspass mer ordentligt för att verkligen träna på vettiga saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!