onsdag 4 april 2012

Fråga om regel i lydnadklass 1

När vi gjorde sista moment på tävlingen på Orust blev jag lite förvånad. Sista momentet är "hopp över hinder" och då lämnar jag ju Charlie på ena sidan på tävlingsledarens kommendering. Sedan ställer jag mig på andra sidan hindret och väntar på att tävlingsledaren ska säga: kommendera, så att vi får utföra momentet.

Grejen är den att tävlingsledaren är helt TYST. Nu har jag tur som har en hund med väldigt bra stadga, så han satt ju där han satt. Men när det gått väl lång tid - det kändes länge men var nog inte mer än 5 sek- tittar jag på tävlingsledaren som då VISKAR kommendera tillslut.

Efteråt pratar tävlingsledaren med mig och säger att det är nytt sedan de nya reglerna, att på hoppet behöver man inte vänta på tävlingsledarens kommendering utan man bestämmer själv när man vill kalla hunden över hindret. Jag blev väldigt förvånad då jag läst reglerna noga innan tävlingen för att ha koll på alla nyheter.

Enligt regelboken står det så här på momentet "hopp över hinder":
Hunden lämnas i sittande ställning på valfritt avstånd från hindret. Föraren ställer upp på valfritt avstånd på motsatta sidan i riktning mot hindret. Innan föraren lämnar hunden får kommandot ”Stanna kvar” användas. På förarens kommando skall hunden hoppa fritt över hindret och inta utgångsställning.
Hindret skall vara täckt och hopphöjden vara densamma som hundens mankhöjd, avrundad till närmaste 5 cm. På begäran av föraren kan höjden sättas högre, dock högst 1 m.
Bedömning:
Momentet börjar då föraren lämnar hunden och slutar då hunden intagit utgångsställning.
Hund som ändrat ställning innan föraren kommenderat ”hopp” kan inte ges högre betyg än 8.
Hund som vidrör hindret, oavsett hur lätt detta sker, bör inte ges högre betyg än 8. Hund som hoppar innan kommando, då föraren intagit sin plats, kan inte ges högre betyg än 6. Hund som använder hindret som stöd eller passerar vid sidan om hindret underkänns. Hund som ej förmås sitta kvar tills föraren intagit sin plats på motsatta sidan av hindret underkänns.
__________________________________________________________________


Det moment där föraren själv ska avgöra när kommandot ges är ju nu apporteringen och då står det väldigt tydligt i reglerna att det är så. "Före framräckandet av apportbocken hålles denna av föraren i höger hand och på höger sida av kroppen. Föraren avgör själv när kommando ska ges." Men på hoppet kan jag inte tyda hur det ska vara.

För min del spelade detta ingen roll på tävlingen, men jag vill ju såklart veta till nästa tävling. För det är ju inte så bra om man kallar in före tävlingsledarens kommendering och åker på en nolla pga av detta.

Så alla ni lydnadsmänniskor där ute, vad säger ni?

8 kommentarer:

  1. Först och främst: STORT GRATTIS till superfin tävling :D Glad man blir!! Har ju inte varit inne o läst på några dagar så därför det kommer så sent! Nu till funderingen. Mig veterligen så ska tävlingsledaren fortfarande kommendera hunden vid hoppet. Åtminstone gjorde jag det på senaste tävlingen jag var tävlingsledare på. Det är inte någon nyhet i hoppet i LK1 vad jag kan läsa mig till. Så jag håller med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket :)

      Ja jag kände mig på att hon hade fel! :)

      Radera
  2. Inga nyheter vad jag vet. Jag kommenderade ettan i februari och JAG sa till när förarna skulle kommendera. Enda är apporteringen och där väljer föraren när kommando ska ges.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gött, då va det hon som hade fel :) Tack!

      Radera
  3. Måste nog gå lite emot strömmen ( gör väl det för det mesta) Men det kan lika gärna vara så att det är så. tittar man på lydnadsklass 2 apportering så står där klart och tydligt

    "Utförande:
    Hunden i utgångsställning. Sedan föraren kastat en av tävlingsledaren utlämnad
    apportbock av trä minst 10 m, skall hunden på kommando hämta föremålet, sätta
    sig framför eller vid sidan av föraren och på kommando avlämna föremålet.
    Bedömning:
    Momentet börjar då tävlingsledaren beordrar föraren att kasta föremålet och slutar
    då hunden avlämnat föremålet, med följande undantag:
    – Om hunden avlämnar föremålet sittande framför föraren skall den därefter, på
    förarens kommando, inta utgångsställning"

    Har kollat lite andra moment också och då står det "när tävlingsledaren beordrar" vilket fö rmig är en tolkning att man behöver vänta ut TL:s kommande MEN står det inte så behövs det ej. Bara en tanke säger ej att det är rätt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja desto mer man gräver ju mer spännande saker hittar man!!

      Jag tänker faktiskt fråga på lottningen innan nästa tävling så att jag gör rätt så som just dom önskar på den tävlingen :)

      Radera
    2. Det är det här som är den skräckblandade förtjusningen med SBK:s regelbok. Att den allt som oftast är väldigt luddig. De borde vara mer övertydliga :) ..Så här står det t.ex om öäggande och ställande : "Momentet inleds med fritt följ. På kommando eller handtecken skall hunden snabbt lägga sig. Platsläggande utförs under gång utan att föraren stannar. Föraren fortsätter ca 10m, ger helt om halt och återvänder sedan till hunden på order av tävlingsledaren"... Här ges ju faktiskt också chansen att tolka lite hur som. Här skulle man ju kunna se det som att föraren får välja själv när kommendering av "ligg/stå" ska ske, å andra sidan har jag aldrig varit med på någon tävling där man inte gör det och skulle det hända mig skulle jag nog fortsätta gå i all evighet för man är så van att bli kommenderad av TL där ;) Men som sagt, jag håller helt med dig Matilda, att det går att tolka det så! ...SBK borde nog se över sina regler ;D Glad Påsk!!

      Radera
    3. Ja, jag tycker det är konstigt att det inte står mer utförligt hur varje moment bedöms och exakt hur det ska utföras. Det lämnar ju så mycket utrymme för egna tolkningar!

      Det är ju speciellt svårt när man helt ny på området för man kan ju inte läsa sig till hur man ska göra.

      Men man får väl fortsätta med att vara en frågvis person :)

      Radera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!