tisdag 10 april 2012

Dumma yrsel

Ni som följt min blogg ett tag vet att jag i perioder har bekymmer med yrsel. Det låter väldigt fjantigt med yrsel, men för mig är det faktiskt ett problem. Yrsel förknippar man mer med gamla tanter, inte med en ung tjej.

Mitt problem är att yrseln ofta kommer väldigt snabbt, och om jag inte sätter mig ner så svimmar jag. Jag har svimmat ett par gånger och det är inget jag tycker är värst roligt. Jag har haft problem med det här i många år, vilket gör att jag känner när det gått så långt att jag bara MÅSTE sätta mig ner direkt. Jag svimmade för ungefär ett år sedan, här hemma i köket en tidig morgon när jag skulle till jobbet. Men sedan dess har jag klarat mig.

Så fort jag får en infektion i kroppen så blir yrseln väldigt mycket värre. Så den senaste veckan har varit jätte tråkig med yrsel. Nu har jag inte haft feber på två dagar men ÄNDÅ fick jag en riktigt yrsel-omgång när jag kom ut ur duschen. Jag hann sätta mig så det var lungt. Men när det händer blir jag först alldeles sjösvett, sedan otroligt trött - jag somnade en liten stund i soffan - och sedan fryser jag som attan.


Nu har jag ätit en gigantisk portion med mat och druckit ca 1 liter mjölk, och jag börjar må bra igen. Nu är det bara "vanlig" yrsel och inget som gör att jag håller på att ramla.

Jag har pratat med läkare på min avdelning och även tagit upp det med läkare på vårdcentral. Tyvärr finns det inte mycket att göra, utan jag ska försöka äta mycket salt och dricka mycket - vilket jag gör. Igår drack jag hela 4 liter vätska, tyvärr utan effekt på yrseln, utan det enda som hände var att jag fick springa och kissa stup i kvarten! Att ta en morgonpromenad med Charlie är en väldigt bra medicin, det verkar som att blodtrycket kommer igång lite då.

Absolut inget allvarligt, och ingen behöver tycka synd om mig!! Det här var mer bara en förklaring till vad mina yrsel-bekymmer innebär som jag ibland skriver om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!