fredag 20 april 2012

Spårproblem på ängen


Idag stod det spår på schemat så imorse åkte jag och den lille ut till Sisjön. La ett spår på en stor äng och medans det gottade till sig i regnet tog vi en promenad. I slutet på promenaden fick den lille två linjetag, där han såg när jag la ut leksakerna.


Spårtyp: Äng
Längd: 600 meter
Apporter: 6 st varav 4 kom in
Vinklar: 4 st
Liggtid: 60 min

Vi laddade om för spåret och Charlie var samlad innan. Gick fot fram till spårstart och satt lugnt medans jag tog på sele och lina. Han började fint i kärnan men efter bara 40 meter började problemen. Han velade hur mycket som helst och han fick inte tag på spåret. Det var inte så att han sket i det och gjorde någonting annat, utan han jobbade jätte mycket, men han bara velade. Man känner ju alltid i linan när han är spåret, då är han så säker att man kan hänga i linan och han trycker ändå framåt. Idag var han helt osäker och hade bara tryck i linan någon meter innan han började zick-zacka i stora bågar. Han kom till och med in till mig flera gånger och bad om hjälp. Har aldrig hänt förut!
En svårighet som jag visste om när vi började var att det kom en ryttare med häst och red över vårat spår på två ställen precis när jag lagt färdigt spåret. Men det krånglade ju liksom över hela spåret så det var inte det som var andledningen.


När vi kommit i mål fattades 2 apporter så vi gick ut på ängen och han hittade båda i varsitt sök istället. Jag är inte van vid att behöva lämna apporter så här gav vi oss inte förrän alla låg i min ficka :)

Som aktivering var detta ett ypperligt spår, för Charlie vart totalt slut. Men spårmässigt var det ingen höjdare. Nästa gång blir det back-to-basic på ängen. Tydligen har vi jättesvårt för spår äng - vi har ju bara spårat i skog hela hans liv - och då får vi börja på ruta 1. Vinden låg på mycket idag och jag antar att det är orsaken till att far runt och inte hittar kärnan i spåret? Oavsett andledning så backar vi bandet nästa gång!

Nu sover Charlie som en stock och jag ska snart åka till jobbet för helgens första pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!