onsdag 25 april 2012

Träna på det du har svårt för

Under lydnadshelgen pratade instruktör Åsa om vikten av att verkligen träna på det man faktiskt är dålig på. Då det är lätt att man tränar på det man är rätt bra på, när det är mycket folk runt omkring. Så med det i bakhuvudet tog vi oss an lydnadsplan idag.

Senaste två veckorna har Charlie varit rätt disträ och extrem nosig. Det måste vara VÄLDIGT många tikar som löper i vårat område då han varje promenad fastnar i en doft och börjar skallra tänder - suck. Så fort han får chansen sätter han igång med näsan, vilket han självklart hade med sig på lydnadsplan idag. Jag har ju slutat att skylla på olika omständigheter, så som löptiks dofter, och kör istället efter tänket att den lille ska lyssna oavsett.

Han började bra, men trots att han höll blicken rätt på mig så såg man hur han gick och vädrade i luften och näsan drog sig åt vänster. Morr! Men jag kämpade på och vi fick till några riktigt bra, långa bitar. Sedan var det dags för platsliggningen. Fick ett skall när jag lämnat honom med ca 5 meter och sedan tog han upp hakan 2-3 gånger under den 4 minuter långa plasten.


Tog mig sedan an gräsplanen, som var BLÖT och så där super äcklig - enligt min lille iallafall. Han var så sjukt disträ i början så jag fick gå av plan, rasta honom lite och hänga av mig frustrationen på min krok - ska berätta om den längre fram. När jag hängde av mig på kroken bestämde jag mig för att inte åka hem förrän saker och ting verkligen fungerar. Oavsett hur länge vi skulle behöva vara kvar. Tog mig direkt tillbaka till hästvärlden och tänkte på vad jag skulle gjort om hästen vägrade lyssna. Inte fan hade jag bara gått hem eller lockat med en massa morötter. Jag hade jobbat tills jag lyckades och självklart är det samma sak med min lille.

In på plan igen och 3 minuter senare lossnade det! Han lyssnade och framför allt så ansträngde han sig. Fin linförighet trots det blöta gräset och regnet som strilade ner. GÖTT! Resten av momenten i ettan fungerade fint trots att den röda mattan inte var utrullad! Svängarna i linförigheten har blivit bättre, ingången på inkallningen var jätte fin idag, ställandet var no problemas och till och med läggandet gick vägen i blötan. Fick låna en apport av Tilda och Ebba och där fick vi även bra träning med ny apport.

För att vi ska lyckas handlar det verkligen bara om fokus, då momenten sitter. Resten av veckan blir det till att ta tag i platsliggningen och göra det viktigt att ha kvar hakan i backen, samt att göra det viktigt att hålla koncentrationen.

Inga genvägar på dagens pass utan riktigt skit jobb, som gav bra resultat. Är riktigt nöjd!

6 kommentarer:

  1. Ni (läs du) är så sjukt duktigta. Får ståpäls när jag läser inlägget. Kör hårt i helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Håller tummarna för att vi båda får en lycko-helg :)

      Radera
  2. Ni är himla duktiga! Jag fick några fina bilder på er ska försöka ladda in dem ikväll :)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!