torsdag 19 april 2012

Rejält träningspass på klubben

Har varit på GMBK och kört ett rejält träningspass med den lille. Vi tog oss igenom några problem-områden och jag är riktigt nöjd med vårat jobb. Började med agility, tog en vilopaus och sedan blev det lydnad.

AGILITY

Kontaktfält - Började på balansbommen. Gick ca 15 ifrån den och tävlade med Charlie för att få upp honom i stress samt att få maxfart. Snygga 2 på/av trots detta och det är ett stort framsteg. Han bjöd på det själv idag utan min hjälp, stort framsteg. Tränade även på att man måste stå kvar tills man får frisignal. Gick över till A-hindret, som vi inte tränat något på än, och där har vi inget kontaktfältsbeteende på uppvägen - det behövs inte - men behöver det dock på nervägen. Tränande i långsamt tempo då han tappar ner rumpan annars när han stannar på nervägen. Då detta var första gången är jag jätte nöjd, för han förstod vad han skulle göra. Gjorde även gungan och där bjöd han helt själv på snyggt "trampa" på uppvägen oavsett tempo fram, skit kul!

Slalom - Tanken var att köra både höger/vänster och att jag skulle springa på så jag hamnade LÅNGT före honom. Just för att detta gör honom nåt så fruktansvärt förbannad, han hatar att ligga efter, och då kan han slarva bara för att hinna ikapp. Provade först att springa bredvid honom på vänsterslalom - alltså att han är på min vänstra sida - och det fungerade. MEN när vi gjorde samma sak åt höger stötte jag på problem. Han sätter ingångarna skit snyggt oavsett håll, men jag har ju bara tränat ingångar i höger handling, aldrig ett helt slalom... Ibland undrar man hur man tänker?! Men efter lite stöttning och peppning så fixade han det snyggt.

Gick då över till att springa före honom och i vänsterhandling gick det jätte bra, han gör sitt jobb trots att han blir frustrerad för att jag är snabbare än vad han är. I högerhandling slarvade han någon gång men förstod snabbt att man måste jobba klart hela slalomet trots att matte är flera meter före.


Tog en liten kort promenad för lite återhämning och då hittade vi både tussilago och vitsippor på samma plats. Fint värre!

LYDNAD

Linförighet - Fortsatt träning på svängar samt helt om. Fick problem då en vovve tränade bredvid som fick springa efter sin boll. Men istället för att gå därifrån och utöka avståndet gick jag ännu närmare och krävde att den lille skulle lyssna på MIG. Som vanligt belöning när han gör rätt! Fick ändra mitt upplägg lite då vi fick börja med att bara gå rakt fram en stund för att få det att fungera. När det var fixat gick vi över på svängarna och det fungerar bra. Sitter dock fast lite i att jag måste påminna honom VARENDA pass om att han måste jobba även där, men förhoppningsvis fastnar det tillslut.

Inkallning - Han har börjat använda mig som en stoppkloss i ingången. Inte okej. Så idag visade jag att så gör man inte, genom att en gång ta ner handen precis när han skulle hoppa på mitt ben och helt enkelt hindra honom från att göra det. Då ser man att han tänker till och sedan gjorde han GRYMMA ingångar!

Läggande under gång - Snyggt!

Fjärr - Brukar lägga godis bakom men det höjer hans stressnivå för mycket. Idag la han av ett skall vid varje läggande. Valde istället att ha godisen hos mig vilket skapar en bra aktiveringsnivå hos lillen. Fina skiften på 3-4 meters håll och helt utan ljud!

När vi tränade ramlade det plötsligt in ca 50 människor i en samlad trupp. Ni kan tro att både jag och hund blev förvånade. Dom var tydligen ute för att titta på fåglar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!