söndag 29 april 2012

Tävling Färgelanda

Idag har vi varit och tävlat i Färgelanda. Tyvärr gick det inte vägen idag då vi nollade platsen. Efter bara några sekunder fick Charlie en kli-attack och med det satte han sig upp och några sekunder innan tiden var ute la han sig igen.

Super tråkigt såklart och jag började fundera på om jag skulle åka hem. Men fick peppande sms från både Hanna och Daniel - tack! - i exakt rätt tid och kom på andra tankar. Hängde av mig besvikelsen på min krok och tänkte att jag ska fan gå in och visa vem som är bäst på resten!

Så det gjorde vi! Högst poäng totalt på allt annat och dagens högsta poäng på fotgåendet - i alla klasser. Jag har aldrig sett en sådan hård domare som dömde idag - Roland Augustsson. Han drog så många poäng för minsta fel och nollan drog han upp hur många gånger som helst. Under hela dagen var det bara en som fick ett första pris, men han var lika hård på alla så det ska han ha cred för. Men många diskussioner blev det då han nollade för väldigt konstiga saker många gånger.

Innan prisutdelningen fick jag lite hjärtklappning då några protesterade mot våran platsliggning då vi tydligen gått mycket längre än 10 meter från hundarna. Men domaren vägrade och det gick liksom inte riktigt att bevisa då alla koner mm redan var inplockade. Otur för mig, för tänk om vi fått göra om platsen :P

Jag är trots allt nöjd med min lille. Att få så höga poäng på många moment trots hans kritiska ögon känns riktigt bra. Charlie var väldigt trött under programmet och vi gjorde vårat sämsta program på länge. Men han gör det han ska och även fast han är trött ballar han inte ur!

Här kommer dagens poäng med dommarens kommentarer samt mina skrivna med skrivstil.

Platsliggning - 0, kroppsvård, sitter upp, vrider sig, lägger sig. Diggar ordet kroppsvård :)

Tandvisning - 6, ändrar ställning, lite reserverad. Domaren var helt tafatt och då blir Charlie fundersam, då börjar domaren prata bebisspråk med han (ömkar) och självklart backar han. Att dom bara inte kan gå fram och göra det ordentligt!

Linförighet - 8.5, långsamt sättande, något bättre språngmarsch önskas.

Läggande - 6.5, dk m hand, förare stannar upp något, ngt långt kommado. Här är det verkligen jag som krånglar till det :)

Inkallning - 9.5. lite slarv i ingång

Ställande - 9

Apportering - 9, lite tveksam

Hopp över hinder - 9, dk oläsligt, avslut. DK?? Ingen aning.

Helhet - 7.5. Ingen aning om varför vi fick så dåligt där! Fick beröm för glad hund och inte var han okoncentrerad.

Ett dryt träningspass, men en mycket bra sådant! Dock kan jag säga att till denna klubben åker jag inte och tävlar igen. Riktigt dåligt arrangemang och min klass startade 2 timmar försent, inte OK enligt mig. Ordning och reda ska det vara för att jag ska komma tillbaka :)

Till nästa tävling ska platsen fungera som den gjort senaste 2 åren, dvs att han ligger där man lagt han, och jag ska inte göra något DK på läggandet. Träna vidare och kom igen nästa gång!

5 kommentarer:

  1. Jag tycker det låter som en kanonträning! :)

    SvaraRadera
  2. Oj, två timmar...?! Jobbigt :/ tusan att inte platsen funkade men jag tycker ni ska vara supernöjda med era poäng ändå! Bra jobbat! :) nästa tävling sitter det! Vad blev det för totalt poäng sen?

    SvaraRadera
  3. Roland är väldigt korrekt, så ta med dig de fina poängen du fick. Skönt att du inte åkte hem, utan körde på i alla fall. På fredag kör vi!

    SvaraRadera
  4. Visst känns det skit när inte platsen fungerar...vill bara åka hem. Men det blir en bra träning och med dom för övrigt fina poängen sitter det nästa gång. Det är bara att tuta och köra. Lycka till i fortsättningen!

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!